آلمان

بهترین روش برای اخذ اقامت آلمان

از مقصدهای محبوب برای  مهاجرت کشور آلمان محسوب میشود. افراد می توانند از روش های مختلفی برای این کار اقدام کنند که از جمله ی آنها می توان مهاجرت تحصیلی، مهاجرت کارآموزی، مهاجرت کاری و … را نام برد. به کمک مهاجرت کاری فرد می تواند نسبت به اخذ اقامت آلمان اقدام کند

بهترین روش برای اخذ اقامت آلمان

مهاجرت یکی از مهمترین تصمیم های زندگی هر فردی است که باید در مورد آن با آگاهی و اطلاع کامل تصمیم نهایی را بگیرد. به منظور مهاجرت هر فرد می بایست ابتدا مقصدی را مشخص کرده و سپس در مورد آن کلیه ی اطلاعات لازم برای مهاجرت را کسب کند. . در این مطلب مفصلا به مهاجرت و اخذ اقامت آلمان پرداخته ایم که امیدواریم برای شما مفید واقع شود.

اطلاعاتی در مورد این که نحوه ی اخذ اقامت در این مقصد به چه صورت است، هزینه های زندگی در این کشور به چه شکل است؟ چه مدت طول می کشد تا اقامت دائم دریافت شود و سایر مواردی از این دست. یکی از مقصدهای محبوبی که افراد ایرانی برای مهاجرت در نظر میگیرند کشور آلمان است. کشوری با سطح اقتصادی بسیار بالا که از جمله کشورهای پیشرفته ی دنیا محسوب می شود و اقتصاد، صنعت و فرهنگ فوق العاده بالایی دارد.

این کشور را می توان کشوری مهاجرپذیر به شمار آورد که برنامه های مهاجرتی بسیار خوبی برای افرادی که قصد مهاجرت به آن را دارند در نظر گرفته است. چه بخواهید به روش تحصیلی اقامت بگیرید، چه کاری و چه سرمایه گذاری فرقی نمی کند بهرحال شما می توانید یک برنامه ی مهاجرتی مناسب را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید.

در این مطلب قصد داریم تا مفصلا به معرفی کشور آلمان پرداخته و شما را با همه ی جنبه های آن از جمله جاذبه های تاریخی، تفریحی و گردشگری، فرهنگ، هزینه های سفر به این کشور و زندگی در آن، دانشگاه های معروف و … آشنا کنیم.

همچنین راجع به نحوه ی مهاجرت و اخذ اقامت آلمان به روش های مختلف هم به صحبت خواهیم پرداخت. اگر شما هم مشتاق آشنایی با نحوه ی  اخذ اقامت آلمان و همچنین آشنایی با این کشور از جنبه های مختلف هستید پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید.

 

مزایای بلوکارت آلمان

آشنایی با روش های مختلف مهاجرت به کشور آلمان

هر کشوری بنا به نیازها و همچنین زیرساخت هایی که در اختیار دارد تعدادی برنامه ها و راهکارهای مهاجرتی تعیین می کند تا افراد واجد شرایط بتوانند به کمک آنها برای مهاجرت به این کشور اقدام کنند. کشور آلمان هم در این راستا انواع مختلف روش ها و راهکارهای مهاجرتی را برای افراد متقاضی در نظر گرفته است.

هر فرد با توجه به رزومه و همچنین شرایطی که از مهاجرت انتظار دارد و … می تواند راهکار مهاجرتی مناسب خود را انتخاب نموده و کارهای مربوط به آن را انجام دهد. برای این که بتوانید نسبت به اخذ اقامت آلمان اقدام کنید راه حل های مهاجرتی زیر در اختیار شما قرار دارد:

  1. مهاجرت به آلمان به روش تحصیلی
  2. مهاجرت به آلمان به وسیله ی کار
  3. مهاجرت به آلمان به وسیله ی برنامه های کارآموزی یا اوسبیلدونگ
  4. مهاجرت به آلمان از طریق کارآفرینی و سرمایه گذاری
  5. مهاجرت به این کشور به کمک ازدواج
  6. مهاجرت به آلمان به وسیله ی تولد
  7. پناهنده شدن

همانطور که می بینید برنامه های مهاجرتی که برای این کشور در نظر گرفته شده است بسیار متنوع هستند و شما می توانید با انتخاب یکی از آنها که مناسب تر از همه است در مورد آن اطلاعات کسب کرده و سپس کارهای لازم را برای اخذ اقامت آلمان شروع کنید.

در این مقاله ما قصد داریم به سه مورد از رایج ترین این راهکارها یعنی مهاجرت به آلمان به روش تحصیلی، مهاجرت به آلمان به وسیله ی کار و مهاجرت به آلمان به وسیله ی برنامه های کارآموزی بپردازیم و اطلاعات جامع و کاملی در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم تا شما راحت تر بتوانید برای اخذ اقامت آلمان اقدام کنید.

اخذ اقامت آلمان

1. مهاجرت به کشور آلمان به کمک تحصیل در این کشور چگونه است؟

یکی از مهمترین مواردی که برای افرادی که تصمیم به مهاجرت تحصیلی می گیرند بسیار با اهمیت است هزینه های تحصیل اقتصادی و نه چندان بالا در کشور مقصد است. از این رو کشور آلمان را می توان یکی از کشورهایی به شمار آورد که برای تحصیل کاملا دارای صرفه ی اقتصادی بوده و از طرفی هم این هزینه ی مناسب برای تحصیل به هیچ عنوان سبب پایین آمدن سطح کیفی تحصیلات و دانشگاه ها نشده است.

حتی دانشگاه های این کشور در دسته ی دانشگاه های بسیار خوب از نظر کیفیت آموزش قرار دارند و همگی دارای استانداردهای بالایی هستند. عموم دانشگاه های کشور آلمان از نوع دولتی هستند. به همین دلیل هم اگر بتوانید پذیرش آنها را دریافت کنید دیگر لازم نیست هزینه ای برای تحصیل بپردازید و تنها هزینه ی موجود هزینه های ثبت نام است.

با توجه به این اقتصادی و به صرفه بودن هزینه هایی که برای مهاجرت به این کشور مطرح می شود بسیاری از دانشجویان ایرانی دوست دارند در این کشور و دانشگاه های آن مشغول به تحصیل شده و به این وسیله برای اخذ اقامت آلمان اقدام کنند. از جمله رشته های پرطرفدار برای دانشجویان خارجی که تحت عنوان دانشجویان بین المللی شناخته می شوند می توان به رشته های مهندسی، علوم پایه، رشته های مربوط به اقتصاد و … اشاره کرد.

در میان دانشگاه ها هم دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان در مونیخ، دانشگاه فریه در برلین، دانشگاه هایدلبرگ و دانشگاه فنی مونیخ در دسته ی محبوب ترین و نخستین انتخاب های دانشجویان بین المللی قرار می گیرند.

اخذ اقامت آلمان

آشنایی مختصر با سیستم دانشگاه های کشور آلمان

همانطور که گفتیم یکی از راه های اخذ اقامت آلمان تحصیل در دانشگاه های این کشور است. به همین منظور هم می بایست کمی در مورد دانشگاه های این کشور و سیستم حاکم بر آنها اطلاعات در اختیار داشته باشیم. به طور کلی آموزش در این کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل هم هست که آنها بر روی کیفیت آموزش تاکید بسیار زیادی دارند و آن را به بهترین نحو ممکن انجام می دهند.

آلمان را می توان کشوری به شمار آورد که استانداردهای موجود در زمینه ی آموزش و تحصیل برای ان بسیار بالا است. به همین علت هم هر فردی نمی تواند در دانشگاه های آن مشغول به تحصیل شود. عموما افرادی قادر هستند پذیرش تحصیلی دانشگاه های این کشور به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالا یا اصطلاحا همان تحصیلات عالیه را دریافت کنند که از نظر رزومه ی تحصیلی و مدرک و نمرات و … در سطح بالایی قرار داشته باشند.

معمولا دانشگاه های این کشور به زبان آلمانی تدریس را انجام می دهند و اکثر کورس های موجود به زبان آلمانی برگزار می شود. اما برای بعضی از رشته ها این امکان به وجود آمده است که تدریس به زبان انگلیسی باشد. در نتیجه برای این رشته ها دیگر نیازی به ارائه ی مدرک زبان آلمانی نبوده و این موضوع از پیش نیازهای پذیرش تحصیلی محسوب نمی شود.

البته که در عموم برنامه های مهاجرتی این کشور افراد متقاضی برای گرفتن ویزا (در اینجا ویزای تحصیلی) می بایست حتما مدرک زبان آلمانی  در سطح B1 را در اختیار داشته باشند. چرا که درست است کورس های یاد شده به زبان انگلیسی هستند اما بهرحال این دانشجو قرار است در کشوری آلمانی زبان زندگی کند و بتواند نیازهای خود را رفع کند. در نتیجه دانش زبان آلمانی در سطح متوسط یک لزوم به شمار می آید.

اخذ اقامت آلمان

مزیت های تحصیل در کشور آلمان

برای تحصیل در کشور آلمان مزیت های بسیاری وجود دارند. اما یکی از مهمترین این مزایا این است که فرد بلافاصله پس از اتمام تحصیل خیلی راحت می تواند به بازار کار جذب شده و مشغول به کار شود. فرصت های استخدامی برای دانشجویانی که به تازگی از تحصیل فراغت یافته اند بسیار زیاد بوده و با توجه به تخصص و رزومه ای که این فرد دارد می تواند در شغل های موجود مشغول به کار شود.

علاوه بر این دانشجویان در این کشور اجازه دارند تا به صورت پاره وقت مشغول به کار شده و به این شکل هم درس بخوانند و هم درآمد مختصری داشته باشند. با توجه به این که اهمیت تحصیلات بسیار بالا است دانشجویان به صورت هفتگی تنها برای 20 ساعت مجاز به کار کردن هستند و بیش از این میزان کار امکانپذیر نیست. به این شکل فرد دانشجو می تواند علاوه بر این که درامد کسب کرده و قادر به فراهم آوردن بخشی از هزینه های زندگی خود باشد، مهارتی هم به دست آورده و بعدها بتواند از این مهارت و یا از این سابقه بهره ببرد.

همانطور که در بخش های قبلی هم گفته شد سطح علمی و آموزشی دانشگاه های این کشور به شدت بالا بوده و این امر یک مزیت بزرگ برای دانشجویانی که واقعا به قصد تحصیل علم و کسب مهارت مهاجرت می کنند به شمار می آید. هزینه های پایین و گاها رایگان بودن دانشگاه و هزینه های آن هم دیگر مزیت مهم این کشور و دانشگاه های آن هستند که به وسیله ی مهاجرت تحصیلی به دست می آیند. نکته ای که وجود دارد این است که برای اخذ اقامت آلمان به صورت دائم تحصیل یک گزینه نیست بلکه تنها شروع راه محسوب می شود.

اخذ اقامت آلمان

آیا اخذ اقامت آلمان به صورت دائم به وسیله ی تحصیل در  این کشور امکانپذیر است؟

یکی از پرسش های رایج افراد متقاضی در زمینه ی اخذ اقامت آلمان را می توان این سوال دانست که آیا می توان به کمک تحصیل در این کشور برای اخذ اقامت آلمان به صورت دائم اقدام نمود؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم خیر. ویزای تحصیلی و مهاجرت به کشور آلمان به تنهایی نمی تواند سبب اخذ اقامت آلمان به صورت دائم شود.

بلکه تنها با در اختیار داشتن شرایطی خاص فرد دانشجو میتواند برای دریافت اقامت دائم این کشور اقدام کند. به این شکل که یا پس از فارغ التحصیل شدن در این کشور مشغول به کار شده و نوع ویزای خود را از تحصیلی به کاری تغییر دهد و سپس پروسه های مربوط به دریافت اقامت را طی کند، یا با فردی المانی ازدواج کرده و سپس وارد پروسه ی دریافت اقامت دائم شود و یا با سرمایه گذاری در این کشور قادر باشد تا برای اخذ اقامت آلمان به صورت دائم اقدام کند.

نکته ای که در این میان وجود دارد این است که اگر فرد دانشجو که از دانشگاه های کشور آلمان فارغ التحصیل شده است نتواند ظرف مدت مهلت تعیین شده برای جستجو و پیدا کردن کار اقدام های لازم را انجام دهد آنگاه می بایست به کشور خود بازگردد. مهلت تعیین شده برای این پروسه 18 ماه است.

اخذ اقامت آلمان

اهمیت در اختیار داشتن مدرک زبان آلمانی برای مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان

برای این که فرد متقاضی مهاجرت تحصیلی بتواند در یکی از دانشگاه های کشور آلمان که دولتی هم هستند پذیرفته شود می بایست در گام نخست در آزمون ورودی این دانشگاه ها شرکت کرده و قبول شود. این امر خصوصا برای رشته هایی نظیر پزشکی مطرح بوده و قبولی در آزمون یک گام مهم در پذیرش درخواست مهاجرت تحصیلی به شمار می آید.

تقریبا همه ی رشته های دانشگاه های دولتی که بدون پرداخت هزینه هستند به زبان آلمانی تدریس می شوند و رشته هایی که به زبان انگلیسی و به صورت رایگان با سند به شدت کم هستند. به مین علت هم افرادی که قصد مهاجرت به کشور آلمان به وسیله ی ویزای تحصیلی را دارند می بایست حتما سطح زبان آلمانی خود را به آنچه که در شرایط ویزایشان ذکر شده رسانده و مدرک آن را در اختیار داشته باشند که عموما مدرک سطح B1 وB2 است.

معمولا به این دسته از افراد پیشنهاد میشود مدرک زبان خود را در سطح B1 و یا B2 ارائه کرده و سپس برای گرفتن مدرک سطح C1 در خود کشور آلمان دوره های لازم را بگذرانند. فرد می تواند پس از دریافت مدرک سطح C1  با شرکت در دوره های فاندیشن و سپری کردن آنها خود را برای آزمون ورودی دانشگاه ها آماده کنند. حال نوبت آن رسیده که در بخش بعدی از این مقاله در مورد اخذ اقامت آلمان اخذ اقامت آلمان به مقاطع مختلف تحصیلی و گرفتن پذیرش تحصیلی از آنها بپردازیم.

اخذ اقامت آلمان

تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور آلمان

در این قسمت از مقاله ی اخذ اقامت آلمان قصد داریم تا به تحصیل در دوره ی کارشناسی در این کشور بپردازیم. معمولا فرد متقاضی مهاجرت می تواند با در اختیار داشتن مدرک دیپلم برای تحصیل در مقطع کارشناسی درخواست بدهد. تعداد ترم های این مقطع بین 6 تا 8 ترم بوده و فرد دانشجو می تواند پس از فارغ التحصیل شدن به بازار کار وارد شده و به این وسیله برای اخذ اقامت آلمان از نوع دائم اقدام کند.

برای این که بتوانید در مقطع کارشناسی از دانشگاه های کشور آلمان پذیرش بگیرید می بایست در دانشگاه هایی که مورد پذیرش این کشور هستند قبول شده باشید و همچنین یک گواهی از پایان دوره ی دوازده ساله ی تحصیلات هم در اختیار داشته باشید. اگر شما از دانشگاه های ایران که مورد قبول در کشور آلمان هستند پذیرش نداشته باشید می بایست برای ثبت نام در دوره های فاندیشن اقدام کرده و پس از آن هم دوره های زبان این کشور را بگذرانید تا بتوانید در آزمون ورودی  دانشگاه های این کشور شرکت کرده و شاس خود را برای قبولی بیازمایید.

اگر بخواهید برای رشته پزشکی این آزمون ورودی را بدهید می بایست معدل دیپلم شما 20 باشد. علاوه بر این از نظر زبان آلمانی هم می بایست در سطح B1 و یا B2 باشید و مدرک ان را هم در اختیار داشته باشید.

در بخش بعدی این مقاله در مورد اخذ اقامت آلمان به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می پردازیم.

اخذ اقامت آلمان

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور آلمان

در این قسمت از اخذ اقامت آلمان نوبت به گرفتن پذیرش تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد می رسد که با آن آشنا شویم. این دوره تحصیلی عموما دو سال به طول می انجامد و یکی از مزیت های آن این است که تعداد زیادی از کورس های این مقطع به زبان انگلیسی هم وجود دارند. برای دریافت پذیرش تحصیلی فرد می بایست ابتدا رشته ای که قصد تحصیل در آن را دارد انتخاب نموده و سپس برای انتخاب دانشگاه نیز اقدام کند.

در نهایت هم به سایت دانشگاه مورد نظر رفته و کارهای لازم برای اپلای کردن در آن رشته را انجام دهد. در طی این پروسه حتما به تاریخ ها و ددلاین های زمانی برای ارسال مدارک دقت کنید تا کارتان به مشکل برنخورد. معمولا پیشنهادی که به متقاضیان مهاجرت تحصیلی برای این مقطع می شود این است که تنها به یک دانشگاه اکتفا نکرده و برای این که شانس پذیرفته شدن خود را افزایش دهند چندین دانشگاه را در نظر داشته و برای آنها اپلای کنند.

درست است که این کار هزینه بر است اما در نهایت ارزش آنرا دارد که برای دریافت نتیجه ای بهتر این هزینه ها را بپردازید. برای این که بتوانید در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های کشور آلمان مشغول به تحصیل شوید می بایست حتما مدرک کارشناسی خود را از یکی از دانشگاه هایی دریافت کرده باشید که کشور آلمان آنها را تایید کرده و معتبر می شمارد.

بقیه ی مدارکی که می بایست در اختیار داشته باشید با توجه به دانشگاهی که آن را برای تحصیل انتخاب کرده و از ان پذیرش گرفته اید می تواند متغیر باشد. عموما مدرک دیپلم و ریز نمره های آن، آزمون ورودی و یا مصاحبه و … از جمله مدارک مورد نیاز هستند. در مطلب بعدی اخذ اقامت آلمان در مورد پذیرش تحصیلی در مقطع دکترا صحبت خواهیم کرد.

اخذ اقامت آلمان

تحصیل در مقطع دکتری در کشور آلمان

همانطور که گفتیم تحصیل در کشور آلمان به تنهایی برای اخذ اقامت آلمان به صورت دائم کافی نبوده و می بایست ویزای تحصیلی به ویزای کاری تغییر پیدا کند تا امکان اخذ اقامت آلمان به شکل دائمی برای فرد فراهم شود. اما بهرحال در این زمینه باید در مورد روش های مختلف مهاجرت تحصیلی اطلاعاتی داشته باشید. در این قسمت نوبت به تحصیل در کشور آلمان در قطه دکترا می رسد که عموما یک دوره ی 3 الی 4 ساله به شمار می آید.

برای این مقطع تحصیلی دانشجو به منظور پذیرش شدن نیاز دارد تا یک استاد سوپروایزر در اختیار داشته باشد. به این منظور فرد استاد مورد نظر را پیدا کرده و با وی مکاتبه های لازم را انجام می دهد. استاد مورد نظر با توجه به موارد صحبت شده طی مکاتبات تصمیم می گیرد که برای قبول سوپروایزری و یا رد آن اقدام های لازم را انجام دهد.

برای این که فرد بتوند در این مقطع به تحصیل مشغول شود می بایست حتما مدرک کارشناسی ارشد در اختیار داشته باشد که دانشگاه آن مورد تایید کشور آلمان باشد.مدرک مهم و لازم دیگر هم مدرک زبان است که بسته به رشته  و دانشگاه انتخاب شده می تواند انگلیسی و یا آلمانی باشد. معمولا تحصیل در دانشگاه های دولتی در این مقطع رایگان بوده و هزینه ای دریافت نمی شود. تنها لازم است که فرد این مدارک را در اختیار داشته باشد:

  1. مدرک کارشناسی ارشد معتبر در دانشگاهی که کشور آلمان آن را تایید کند
  2. مدرک زبان مورد تایید دانشگاه
  3. در اختیار داشتن یک استاد سوپروایزر و نامه ی تاییدیه ی وی
  4. در اختیار داشتن توصیه نامه هایی از دو استاد پیشین این دانشجو

در ادامه ی این مطلب از اخذ اقامت آلمان به بورسیه های تحصیلی آن هم می پردازیم.

اخذ اقامت آلمان

بورسیه های تحصیلی در کشور آلمان

یکی از مواردی که بسیاری از افراد که قصد دارند به وسیله ی پذیرش تحصیلی به کشور آلمان مهاجرت کنند در مورد آن سوال می پرسند بورسه های تحصیلی برای تحصیل در این کشور است. همانطور که گفتیم عموم دانشگاه های این کشور که از نوع دولتی هستند و هزینه ای به فرد دانشجو تحمیل نمی شود به غیر از هزینه های جزئی ثبت نام.

اما با این حال باز هم برخی از افراد با توجه به این که می بایست هزینه های زندگی در این کشور  را هم پرداخت کنند ترجیح می دهند تا در صورت امکان از بورسیه های موجود بهره ببرند. خوب است بدانید بورسیه ها عموما برای دکترا ارائه می شوند و ما در ادامه قصد داریم تا به معرفی چند نمونه از معروف ترین بورسیه های کشور آلمان بپردازیم که این بورسیه های به شرح زیر هستند:

  1. کمک هزینه ی تحصیلی ارائه شده به وسیله ی بنیاد ملی علوم آلمان که به نام (Studienstiftung des Deutsche Volkes) در کشور آلمان شناخته می شود. مبلغ این بورسیه هزار و دویست و پنجاه یورو به صورت ماهانه است.
  2. بورس تحصیلی در آلمان برای رشته های پزشکی که به نام (Deutscher Akademischer Austausch Dienst شناخته می شود. مبلغ این کمک هزینه هزار و دویست یورو در ماه است.
  3. بورسیه ی تحصیلی موسوم به StipendiumPlus که به وسیله ی گروهی متشکل از 13 نهاد ارائه می شود. مبلغ پرداختی در این بورس هزار و سیصد و پنجاه یورو به ازای هر ماه است.

در ادامه ی صحبت در مورد اخذ اقامت آلمان نوبت به صحبت راجع به ویزای همراه و پیوست خانواده ی فرد متقاضی مهاجرت تحصیلی می رسد. با ما همراه باشید.

نحوه ی پیوست خانواده در ویزای تحصیلی به چه صورت است؟

یکی از مهمترین دغدغه هایی که افراد در اخذ اقامت آلمان به هر روشی دارند امکان پیوست خانواده شان است. با وجود این که در ویزای تحصیلی بحث اخذ اقامت آلمان به صورت دائم مطرح نمی شود ولی به این دلیل که فرد متقاضی مهاجرت به احتمال بالا قصد دریافت اقامت دائم این کشور را دارد لذا تصمیم گرفتیم تا در این قسمت به پیوست خانواده برای پذیرش دانشجویی را مورد بررسی قرار دهیم.

با توجه به قانون های موجود در کشور آلمان برای مهاجرت افراد متاهلی که پذیرش تحصیلی از دانشگاه های این کشور دریافت کرده اند می تواند همسر و فرزند و یا فرزندان زیر 18 سال خود را به کمک ویزای پیوست با خود همراه داشته باشند. برای این منظور نیاز به برخی مدارک و پیش نیازها بوده که در بخش بعدی به بیان آنها می پردازیم. خوب است بدانید همسر فرد متقاضی مهاجرت تحصیلی می تواند به صورت تمام وقت در آلمان مشغول به کار شده و هیچ مشکلی هم برای وی پیش نخواهد آمد. در قسمت بعدی از اخذ اقامت آلمان به مدارک مورد نیاز برای ویزای پیوست می پردازیم.

اخذ اقامت آلمان

مدارک و پیش نیازهای لازم برای دریافت ویزای پیوست خانواده

در بخش قبلی از مطلب اخذ اقامت آلمان به این موضوع پرداختیم که در اقامت تحصیلی فرد میتواند درخواست پیوست اعضای خانواده ی خود که شامل همسر و همه ی فرزندان زیر سن قانونی را ارائه کرده و برای آنها ویزا دریافت کند. اما برای این کار برخی مدارک و همچنین پیش نیازها وجود داشته که آنها را می توان به شرح زیر به شمار آورد:

  1. تمکن مالی مناسب: فرد می بایست یک گواهی برای در اختیار داشتن تمکن مالی کافی به منظور پرداخت کلیه ی هزینه های زندگی خانواده ی خود را در اختیار داشته باشد. این گواهی می بایست پوشش دهنده ی کلیه ی نیازهای خانواده ی شخص در طی مدتی باشد که فرد مشغول به تحصیل در این کشور است.
  2. در اختیار داشتن و آماده سازی یک مکان زندگی مناسب برای خانواده: معمولا این فضا با مشخص کردن متراژ خاصی به ازای هر یک نفر مشخص می شود. مثلا ایکس متر مربع به ازای هر فرد پیوست شده.
  3. در اختیار داشتن سند ازدواج رسمی به صورت ترجمه شده
  4. شرایط سنی بالای 18 سال برای فرد متقاضی و نیز همسر وی. همچنین فرزندان بالای 16 سال این فرد می بایست در زمینه ی زبان آلمانی دانش کافی در اختیار داشت باشد.

سایر مدارک لازم برای پیوست خانواده در پذیرش تحصیلی در دانشگاه های کشور آلمان

در قسمت قبلی از این مطلب اخذ اقامت آلمان به برخی از مدارک و پیش نیازهای لازم برای پیوست خانواده ی فرد متقاضی که شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال وی هستند پرداختیم و راجع به آنها توضیحات مختصری ارائه دادیم. در این بخش هم به سایر این مدارک و پیش نیازها می پردازیم که به شرح زیر هستند:

  1. دانش زبان آلمانی: بدون در اختیار داشتن مدرک زبان آلمانی همسر فرد متقاضی نمی تواند برای ویزای پیوست اقدام کند. کمترین سطحی که برای همسر این فرد مطرح میشود A1 بوده و برای فرزندان فرد متقاضی که در رنج سنی 16 تا 18 سال قرار می گیرند در اختیار داشتن دانش زبانی با مدرک C1 ضروری و الزامی است.
  2. حداقل مدت اقامت تعیین شده برای فرد متقاضی 1 ساله باشد.
  3. فرزندان فرد متقاضی که طی این پروسه ی مهاجرت پیوست می شوند باید ازدواج نکرده، طلاق نگرفته و یا بیوه باشند.
  4. در صورتی که فرد متقاضی حق حضانت فرزند خود را در اختیار داشته باشد می تواند برای پیوست وی اقدام کند.

اخذ اقامت آلمان

دانشگاه های معروف کشور آلمان

در این بخش از مقاله ی اخذ اقامت آلمان نوبت به معرفی برخی از بهترین و معروف ترین دانشگاه های این کشور می رسد. تعدادی از دانشگاه های معروف این کشور را می توان به شرح زیر به شمار آورد:

  1. دانشگاه ال ام یو یا لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ LMU Munich
  2. دانشگاه تکنیکال یونیورسیتی آف مونیخ Technical University of Munich
  3. دانشگاه هایدلبرگ University of Heidelberg
  4. دانشگاه فرایبورگ University of Freiburg
  5. دانشگاه آر دابلیو تی اچ آخن RWTH Aachen University
  6. دانشگاه توبیگن University of Tübingen
  7. دانشگاه برلین Charité – Universitätsmedizin Berlin
  8. دانشگاه فری یونیورسیتی آو برلین Free University of Berlin
  9. دانشگاه بن University of Bonn
  10. دانشگاه گوتینگن University of Göttingen

علاوه بر این دانشگاه ها، نام دانشگاه هایی مانند Humboldt University of Berlin، University of Mannheim، Technical University of Berlin، University of Hamburg، Karlsruhe Institute of Technology، University of Cologne، Ulm University، University of Würzburg و University of Erlangen-Nuremberg هم در این لیست به چشم می خورد.

اخذ اقامت آلمان

مدارک مورد نیاز برای گرفت ویزای تحصیلی کشور آلمان

یکی از مهمترین مرحله های پروسه ی اخذ اقامت آلمان را می توان قسمت جمع آوری مدارک به شمار آورد. در صورتی که مدارک به هر دلیلی ناقص باشند، کارهای شما به تعویق افتاده و ممکن است از برنامه ای که برای مهاجرت دارید هم عقب بمانید. لذا جمع آوری کامل مدارک و ارائه ی به موقع آنها نقش مهمی در گرفتن ویزا کشور آلمان و سپس اخذ اقامت آلمان دارد.

هر یک از ویزاها کشور آلمان مدارک مورد نیاز خود را می طلبد. برای ویزای تحصیلی علاوه بر مدارکی که دانشگاه به طور منحصر بفرد از شما میخواهد مدارک زبر را به صورت عمومی می بایست آماده داشته باشید:

  1. کلیه ی مدارک تحصیلی تا مقطع پیش از مقطع پذیرش شده همگی به صورت ترجمه شده به زبان آلمانی به صورت رسمی
  2. انگیزه نامه ی فرد متقاضی. در این نامه شما می بایست کاملا توضیح دهید که به چه علت کشور آلمان را برای تحصیل انتخاب کرده اید.
  3. مدرک مورد نیاز در زبان آلمانی و در مواقع نادر زبان انگلیسی.
  4. کلیه ی اسناد و مدارک مربوط به بیمه ی درمانی
  5. در اختیار داشتن گواهی مربوط به تمکن مالی. فرد متقاضی می بایست گواهی ای مبنی بر در اختیار داشتن دست کم 10 هزار یورو در حساب بانکی خود ارائه دهد. این مبلغ پوشش دهنده ی کلیه ی هزینه های زندگی در کشور آلمان برای 1 سال است.
  6. گواهی و نامه ای که از سوی دانشگاه مورد نظر صادر شده و تایید می کند که شما پذیرش این دانشگاه را دریافت کرده اید.

اخذ اقامت آلمان

  1. مهاجرت کاری و اخذ اقامت آلمان به وسیله ی کار

یکی از رایج ترین روش های اخذ اقامت آلمان را می توان مهاجرت کاری به این کشور عنوان کرد. با توجه به این که کشور آلمان کشوری کاملا صنعتی و پیشرفته است موقعیت های شغلی برای آن بسیار زیاد است. همچنین کم بودن نیروی کار متخصص در این کشور به علت میانگین سنی بالا و کمبود نیروی کار جوان یکی از مهمترین عامل های این کمبود نیرو به شمار می آید.

لذا دولت آلمان تصمیم گرفته است تا با ارائه ی برنامه ی مهاجرتی به منظور جذب نیروی کار متخصص و غیر متخصص این کمبودها را جبران کرده و  مشکلی برای ادامه ی راه به وجود نیاید. بسیاری از افراد غیر آلمانی تمایل دارند تا ویزای کاری این کشور را دریافت کرده و برای کار کردن به این کشور مهاجرت کنند. یکی از بزرگترین مزیت های ویزای کاری این کشور این است که فرد دارنده ی آن می تواند در نهایت برای اخذ اقامت آلمان به صورت دائم اقدام کرده و پاسپورت آلمانی دریافت کند و از کلیه ی مزیت های شهروندی این کشور بهره مند شود.

چیزی که در ویزای تحصیلی عملا امکان پذیر نبود و همانطور که گفتیم اگر فردی که ویزای تحصیلی داشت متمایل به اخذ اقامت آلمان به صورت دائم بود می بایست پس از فار التحصیلی برای اخذ ویزای کار و سپس اقامت اقدام می کرد یا با یک فرد آلمانی ازدواج می نمود. به طور ویزای کار در آلمان به دو روش دریافت می شود:

  1. گرفتن ویزای کار به وسیله ی در اختیار داشتن پیشنهاد کار که به نام جاب آفر (Job Offer) هم شناخته می شود.
  2. گرفتن ویزای کار به کمک جستجو برای کار که به نام جاب سیکر (Job Seeker) شناخته می شود.

در ادامه به شرح هر یک از این روش های مهاجرتی و گرفتن ویزای کاری می پردازیم. با ما همراه باشید.

اخذ اقامت آلمان

  1. گرفتن ویزای کار به وسیله ی در اختیار داشتن پیشنهاد کار که به نام جاب آفر (Job Offer) هم شناخته می شود.

نخستین روش برای اخذ اقامت آلمان به وسیله ی کار را می توان در اختیار داشتن پیشنهاد کار یا همان جاب آفر به شمار آورد. در این شیوه ی مهاجرتی فردی که تقاضای مهاجرت به کشور آلمان را دارد می بایست قبل از این که بخواهد برای گرفتن ویزای این کشور به سفارت مراجعه کند یک پیشنهاد کاری در اختیار داشته باشد. این پیشنهاد کاری می بایست از سوی یک کارفرما در کشور آلمان مطرح و ارائه شده باشد و نکته ی مهم مجاز بودن و مورد تایید بودن این کارفرما از سوی دولت آلمان است.

این پروسه به این صورت انجام می شود که فرد ابتدا یک رزومه ی قوی برای خود درست می کند. سپس به کمک این رزومه در سایت های کاریابی کشور آلمان ثبت نام می کند و یا از روش های دیگر این روزمه را به کارفرمایان آلمانی که مجوز ارائه ی جاب آفر را دارند ارائه می دهند و برای خود کار پیدا می کند. در این فرآیند فرد متقاضی باید بتواند به کمک روزمه ای که درست کرده است کارفرمای آلمانی را متقاعد کند که وی برای پست شغلی مورد نظر کاملا مناسب است.

در صورتی که فرد موفق به این کار شود آنگاه کارفرما یک نامه ی پذیرش یا تاییدیه برای وی صادر کرده و در اختیار او قرار می دهد تا وی بتواند به کمک آن کارهای مربوط به اخذ ویزا را استارت بزند. در این روش از مهاجرت با توجه به این که شما شغلی مشخص در کشور آلمان دارید آنگاه احتمال پذیرش شما و دریافت ویزایتان به شدت بالا می رود.

 

شرایط مورد نیاز برای دریافت ویزای جاب آفر آلمان

برای این که بتوانید ویزای جاب آفر آلمان را دریافت کرده و سپس کارهای لازم برای اخذ اقامت آلمان را استارت بزنید لازم است برخی شرایط و مدارک را در اختیار داشته باشید. این شرایط را می توان به شرح زیر به شمار آورد:

  1. در اختیار داشتن پیشنهاد شغلی و نامه ی پذیرش از کارفرمای آلمانی یا همان جاب آفر. معمولا در این نامه قرارداد شغلی فرد ضمیمه می شد و فرد می تواند به کمک آن کارهای لازم برای دریافت ویزا را آغاز کند.
  2. در اختیار داشتن مدرک تحصیلی دست کم لیسانس آن هم از دانشگاه هایی که دارای تاییدیه های کشور آلمان باشند. (تاییدیه ی مذکور به نام تاییدیه ZAB شناخته می شود.
  3. در اختیار داشتن سابقه ی کاری در زمینه ی شغل اپلای شده برای کار کردن در کشور آلمان. این سابقه ی کاری دست کم سه سال بوده و می بایست مرتبط با موقعیت شغلی پیش آمده و همچنین مدرک تحصیلی فرد متقاضی باشد. همچنین اگر فرد در این مدت سابقه ی بیمه ی تامین اجتماعی هم داشته باشد بسیار مناسب است و می تواند سبب تسریع در روند شود.
  4. فرد می بایست به زبان آلمانی مسلط بوده و مدرک زبان آلمانی داشته باشد. دست کم مدرک زبان آلمانی برای ویزای جاب آفر سطح A2 است. همچنین برخی از موقع مدرک زبان انگلیسی هم مورد پذیرش بوده و فرد می بایست با مدرک زبان حداقل آیلتس 5.5 برای دریافت ویزا اقدام کند.

5.معمولا برای افرادی که در رنج سنی بیست و پنج تا چهل و پنج سال قرار دارند ویزا راحت تر ارائه شده و  آنها با دردسر کمتری مواجه خواهند بود و شانس بیشتری برای اخذ ویزا دارند.

اخذ اقامت آلمان

یک نکته ی مهم در زمینه ی اخذ اقامت آلمان به وسیله ی جاب آفر

پیشتر برای این که شما بتوانید یک موقعیت شغلی در کشور آلمان داشته باشید می بایس هیچ فردی از اتحادیه ی اروپا برای آن موقعیت شغلی درخواست نمی داد. به همین منظور هم وقتی شما موقعیت شغلی مورد نظر خود را پیدا می کردید می بایست یک مدت زمان معین را صبر میکردید تا کارفرما مطمئن شود که هیچ شخصی از اتحادیه ی اروپا به این موقعیت شغلی ایجاد شده احتیاجی نداشته و به دنبال آن نیست.

اما در حال حاضر و در سال دو هزار و بیست و یک قانون های مهاجرتی جدیدی وضع شده است که بر اساس آن افراد خارجی که تبعه ی کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا نیستند با افرادی که تبعه ی کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا هستند هیچ تفاوتی نداشته و فرد خارجی می تواند خیلی راحت برای همه ی موقعیت های شغلی در کشور آلمان اقدام نموده و پیشنهاد کاری یا همان جاب آفر دریافت کند.

نکته ی دیگی که در مورد ویزای کاری و اخذ اقامت آلمان مطرح می شود شرط سنی است. در صورتی که شما به عنوان متقاضی بالای چهل و پنج سال سن داشته باشید آنگاه می بایست موقعیت شغلی را در اختیار داشته باشید که حقوق و مزایایی که دریافت می کنید بیش از سه هزار و ششصد و هشتاد و پنج یورو در ماه باشد.

      2. گرفتن ویزای کار به کمک جستجو برای کار که به نام جاب سیکر (Job Seeker) شناخته می شود.

یکی دیگر از روش های اخذ اقامت آلمان و گرفتن ویزای کاری این کشور اقدام برای ویزای جاب سیکر یا جستجوی کار است. در این نوع از ویزای کاری فرد بدون این که موقعیت شغلی در کشور آلمان در اختیار داشته باشد برای دریافت ویزای این کشور درخواست خود را ارائه می دهد. بر اساس ویزای جاب سیکر فرد می تواند به مدت 6 ماه در حاک کشور آلمان حضور داشته و در آنجا به جستجوی شغل و فرصت های شغلی باشد.

اگر فرد تا پایان مدت اعتبار و انقضای ویزای خود بتواند در پروسه ی پیدا کردن کار موفق شود که در این صورت اعتبار ویزای وی تمدید می شود و او می تواند کارهای لازم را برای اخذ اقامت آلمان انجام دهد. اما اگر در پایان این دوره ی شش ماهه فرد نتواند برای خود شغلی پیدا کند آنگاه با اتمام اعتبار ویزایش وقت وی هم به پایان رسیده و او می بایست که به کشور خود بازگردد.

البته که معمولا با توجه به این که فرصت های شغلی در کشور آلمان زیاد هستند فرد می تواند با در دست داشتن یک رزومه ی مناسب خیلی راحت برای خود کار پیدا کند و مرحله های لازم برای دریافت ویزای کاری و سپس اخذ اقامت آلمان را پی بگیرد.

اخذ اقامت آلمان

شرایط دریافت ویزای جاب سیکر چیست؟

حال که در مورد ویزای جاب سیکر و نحوه ی اخذ اقامت آلمان به وسیله ی این ویزا اطلاعاتی به دست آوردیم نوبت به شرایط مورد نیاز برای گرفتن این ویزا می رسد. مدرک زبانی برای دریافت ویزای جاب سیکر یکی از مهمترین شرایط موجود است. فرد متقاضی می بایست دارای مدرک زبان آلمانی دست کم سطح B1 باشد. علاوه بر این در این روش از مهاجرت داشتن سابقه ی کار در زمینه ی شغل مورد نظر هم ضروری است.

بر اساس قوانین فرد متقاضی دریافت ویزای جاب سیکر می بایست دارای سابقه ی شغلی مرتبط با شغل مورد نظر به مدت سه سال باشد. شرط دیگر برای دریافت این ویزا این است که فرد می بایست قادر باشد برای این دوره ی شش ماهه که به منظور پیدا کردن شغل به کشور آلمان سفر می کند کلیه ی هزینه های زندگی خود را پوشش دهد. پس گواهی تمکن مالی مورد نیاز برای این شش ماه یکی دیگر از شرایط دریافت ویزای جاب سیکر است.

شرط سنی و محدودیت های موجود برای ان هم مانند ویزای جاب آفر وجود داشته و در صورتی که این فرد از نظر سنی در رنج بیش از چهل و پنج سال سن قرار داشته باشد می بایست موقعیت شغلی در اختیار وی قرار گیرد که در آن درآمد وی بیشتر از سه هزار و ششصد و هشتاد و پنج یورو باشد. فرد متقاضی برای این که بتواند برای ویزای جاب سیکر درخواست خود را ارائه دهد می بایست دارای مدرک تحصیلی لیسانس باشد و یا دوره های مربوط به فنی و حرفه ای و یا دانشگاه را که به صورت دو ساله انجام می شوند گذرانده باشد.

نکته ی مهم دیگر هم این است که اعتبار مدرک تحصیلی این فرد می بایست تایید شده و وی باید در یکی از دانشگاه هایی تحصیل کرده باشد که دارای تاییدیه از سوی کشور آلمان باشند.

 

انواع ویزای کاری برای کشور آلمان به چه صورت است؟

به طور کلی برای اخذ اقامت آلمان و گرفتن ویزای کاری این کشور دو راه اصلی وجود دارد:

  1. ویزای کار معمولی
  2. بلوکارت آلمان

اما این دو نوع ویزا چه تفاوت هایی با هم دارند؟ به طور کلی اصلی ترین و مهمترین تفاوت میان یان دو نوع ویزا در مقدار درآمدی است که فرد به صورت ناخالص و طی یک سال با توجه به قرارداد کاری اش دریافت می کند.علاوه بر این شرایطی که برای هر یک از این دو نوع ویزا وجود دارد تا فرد بتواند برای اخذ اقامت آلمان به صورت دائمی اقدام کند و همچنین مدت زمانی که این پروسه به طول می انجامد هم از دیگر تفاوت های این نوع ویزای کاری با هم است.

برای این که شما بتوانید ویزای بلو کارت دریافت کنید می بایست قرارداد کاری در اختیار داشته باشید که در آن میزان درآمد ناخالص سالیانه ی شما با کارفرمای آلمانی دست کم پنجاه و سه هزار و ششصد یورو باشد. در مورد رشته های مورد نیاز این کشور که تقاضا برای آنها کم و موقعیت های شغلی زیاد هستند مانند پرستاری و یا شغل های حوزه ی آی تی این مبلغ به چهل و سه هزار و هشتصد و هشت یورو تقلیل پیدا می کند. در صورتی که درآمد ناخالص سالیانه ی شما بر اساس قراردادی که دارید به این اعداد نرسد آنگاه شما می توانید ویزای عادی کاری آلمان را دریافت کنید و سپس برای اخذ اقامت آلمان اقدام کنید.

اخذ اقامت آلمان

اعتبار ویزای کاری آلمان و اخذ اقامت آلمان به صورت دائمی به کمک این ویزا

همیشه یکی از دغدغه ها و چالش های موجود برای مهاجران به کشور اخذ اقامت آلمان به صورت دائمی و شرایط موجود برای آن است. نخست در مورد مدت زمان اعتبار ویزای کاری آلمان به این صورت می توان گفت که عموما این ویزا یک تاریخ انقضا و اعتبار 4 ساله دارد. البته اگر قرارداد کاری فرد برای مدتی کمتر از این باشد آنگاه اعتبار ویزا هم کاهش پیدا کرده و به اندازه ی مدت اعتبار قرارداد کاری خواهد بود.

حال نوبت یه اخذ اقامت آلمان به صورت دائمی به کمک ویزای کار می رسد. نخست اگر ویزای شما از نوع بلوکارت باشد شما می بایست به منظور اخذ اقامت آلمان مدرک زبان سطح B1 برای زبان آلمانی را در اختیار داشته باشید. علاوه بر این بعد از کمتر از دو سال از زمان دریافت ویزای بلوکارت (دقیقا بیست و یک ماه پس از دریافت ویزا) و با در دست داشتن مدرک زبان آلمانی سطح A2 می توانید کارهای لازم برای دریافت اقامت دائم این کشور را انجام دهید.

فرد متقاضی بعد از درست سی و سه ماه از دریافت ویزای بلوکارت قادر است تا برای اخذ اقامت آلمان به صورت دائمی اقدامات لازم را انجام داده و پروسه ی آن را به جریان بیندازد.

در روش دوم هم به منظور اخذ اقامت آلمان به صورت دائمی برای افرادی که ویزای کار عادی دارند می توانند پس از گذشت مدت زمان 5 سال از اخذ ویزای کاری شان برای گرفتن اقامت دائم اقدامات لازم را انجام داده و پروسه ی دریافت اقامت را آغاز کنند.

خوب است بدانید پس از این که فرد موفق به اخذ اخذ اقامت آلمان به صورت دائمی شد می تواند بعد از طی شدن سه سال از این زمان برای گرفتن پاسپورت و تابعیت آلمانی اقدامات لازم را انجام دهد.

نحوه ی پیوست خانواده در ویزای کاری آلمان به چه صورت است؟

یکی از مهمترین مواردی که در زمینه ی مهاجرت مطرح می شود امکان پیوست خانواده خصوصا به صورت همزمان است. یکی از بزرگترین مزیت هایی که ویزای کاری کشور آلمان دارد این است که فرد متقاضی می تواند با در اختیار داشتن برخی شرایط برای پیوست خانواده ی خود که شمال همسر و فرزندان زیر 18 سال میشود اقدامات لازم را انجام دهد.

در ویزای جاب آفر با توجه به این که شخص قرارداد شغلی داشته و موقعیت شغلی وی مشخص است امکان پیوست همزمان وجود دارد اما در ویزای جاب سیکر پس از این که فرد قرارداد شغلی منعقد کرد و شرایط لازم برای پیوست را داشت این امر انجام می شود. در این پروسه همسر فرد می بایست مدرک زبان آلمانی با سطح دست کم A1 داشته باشد. پس از پیوست همسر فرد متقاضی به صورت نامحدود اجازه کار کردن و تحصیل را در اختیار داشته و فرزندان زیر 18 سال هم میتوانند در مدارس دولتی به صورت رایگان مشغول به تحصیل شوند.

اخذ اقامت آلمان

  1. مهاجرت به آلمان به کمک دوره های کارآموزی یا اوسبیلدونگ

یکی دیگر از روش هایی که فرد می تواند به کمک آن به کشور آلمان مهاجرت کرده و سپس برای اخذ اقامت آلمان آلمان اقدام کند استفاده از دوره های کارآموزی این کشور است. این دوره مناسب افرادی است که تحصیلات دانشگاهی ندارند و لذت نمی توانند ویزای کار دریافت کنند. علاوه بر این نمیخواهند پذیرش تحصیلی در دانشگاه های آلمان بگیرند و یا برای این کار واجد شرایط نیستند.

آنگاه راه حلی که پیش پای این افراد قرار دارد این است که آنها می توانند دوره های کارآموزی را در کشور آلمان طی کرده و سپس به کمک مدرک دریافت شده جذب بازار کار این کشور شوند. این دوره های کارآموزی که با طی کردن دوره های فنی در کشور آلمان انجام می گیرد به عنوان دوره های آوسبیلدونگ شناخته میشود.

دوره های اوسبیلدونگ می تواند عملی و تئوری باشد و در طی آنها فرد مهارت های لازم برای مشغول به کار شدن در مهارت مورد نظر را کسب می کند. افراد متقاضی می توانند با مدرک دیپلم و یا فوق دیپلم برای این دوره ها درخواست دهند و در صورت پذیرش وارد این دوره ها شوند.

آشنایی با دوره ی کارآموزی یا آوسبیلدونگ آلمان

یکی از راه های اخذ اقامت آلمان به صورت دائمی را می توان گذراندن دوره های اوسبیلدونگ و سپس گرفتن ویزای کاری و اقدام برای اقامت بیان کرد. دوره هایی که برای آوسبیلدونگ برگزار می شود عموما بین دو الی چهار سال به طول می انجامند و فرد متقاضی برای تحصیل  و گذراندن این دوره هم کورس های تئوری و هم کورس های عملی را پیش روی خود دارد. دوره های کارآموزی یا آوسبیلدونگ به صورت مشترک و با حضور یک کارفرما و یک موسسه ی آموزشی و همکاری آنها با یکدیگر برگزار می شود.

این دوره ها در دو نوع مدرسه ای یا schuliche ausbildung و دوگانه یا Duale Ausbildung برگزار می شوند. ممکن است بعضی از این دوره های کارآموزی دارای حقوق طی دوره هم باشند که این حقوق می تواند از چهارصد یورو تا هزار یورو متغیر باشد. در صورتی که دوره های اوسبیلدونگ همراه با حقوق را در اختیار داشته باشید می توانید به کمک این حقوق تا حد زیادی هزینه ی زندگی خود در این کشور را پوشش دهید.

میزان حقوقی که از این دوره های کارآموزی دریافت می کنید متغیر بوده و با توجه به رشته ای که آن را برای تحصیل انتخاب کرده اید می تواند کم و یا زیاد باشد. در حال حاضر چیزی در حدود چهارصد رشته برای تحصیل در دوره ی آوسبیلدونگ وجود دارند که فرد میتواند برای تحصیل در آنها اقدامات لازم را انجام دهد.

یکی از مهمترین شروطی که برای تحصیل در دوره های اوسبیلدونگ به منظور اخذ اقامت آلمان وجود دارد تسلط به زبان آلمانی و در اختیار داشتن مدرک زبان مورد نیاز برای این دوره ها است. با توجه به اینکه دوره های اوسبیلدونگ و امتحان ها و کورس های آن به زبان آلمانی برگزار می شود آنگاه فرد لازم است تا از نظر سطح زبانی خود را به سطح B2 برساند.

اخذ اقامت آلمان

مدرک تحصیلی مورد نیاز برای شرکت در دوره های کارآموزی چیست؟

مورد بعدی که در زمینه ی دوره های اوسبیلدونگ یا همان کارآموزی مطرح می شود حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز است. برای شرکت در این دوره ها فرد متقاضی می بایست دست کم مدرک دیپلم خود را دریافت کرده باشد. همچنین در صورت گذراندن دوره های فنی و حرفه ای یا  هر دوره ی دیگری در زمینه ی رشته ی مورد نظر فرد می بایست مدارک آن را در اختیار نهاد مورد نظر قرار دارد تا به این وسیله بتواند سطح خود را ارتقا ببخشد.

مدارک و گواهی های دریافت شده می بایست همگی مورد ارزیابی قرار گرفته و تطبیق داده شوند. در ادامه ی این مطلب از ر به شرایط سنی و محدودیت های موجود در این زمینه برای دوره های کارآموزی یا همان اوسبیلدونگ می پردازیم، با ما همراه باشید.

شرایط سنی دوره های اوسبیلدونگ به چه صورت است؟

یکی از مواردی که در زمینه ی ر به هر روشی مطرح می شود محدودیت های سنی برای دریافت این اقامت است. برای دریافت شرکت در دوره های کارآموزی و دریافت ویزا آلمان به کمک آن محدودیت سنی وجود داشته و فرد متقاضی می بایست دست کم هجده سال داشته باشد.

همچنین افرادی که بالای بیست و پنج سال دارند شانس بسیار بسیار کمتری برای دریافت ویزا به منظور شرکت در دوره های اوسبیلدونگ دارند. علاوه بر این برای شرکت در این دوره ها فرد می بایست مدرک زبان آلمانی مورد نظر برای دوره را در اختیار داشته باشد. به همین دلیل بهتر است پیش از آن که سن وی به محدوده ی مجاز برای این دوره ها برسد آموزش زبان آلمانی را شروع کرده تا در زمان مقرر دیگر درگیر  مدرک زبان خود نباشد.

آیا امکان پیوست خانواده برا این برنامه ی مهاجرتی وجود دارد؟

همانطور که بارها گفتیم بحث الحاق خانواده یکی از مهمترین مواردی است که برای اخذ اقامت آلمان و برنامه های مهاجرتی آن مطرح می شود و عموما افراد مایل هستند تا از برنامه هایی استفاده کنند که این امکان را به آنها می دهد.

این امر بیشتر در مورد افراد متاهل وجود داشته و آنها مایل هستند که ویزای پیوست هم در اختیار داشته باشند. در مورد برنامه ی آوسبیلدونگ یا مهاجرت به کمک دوره های کارآموزی اما این امکان وجود نداشته و فرد متقاضی مهاجرت به وسیله ی آوسبیلدونگ نمی تواند خانواده ی خود را طی دوره پیوست کند. تنها پس از به اتمام رسیدن دوره ی آوسبیلدونگ و مشغول به کار شدن فرد متقاضی در یک شغل و سپس تغییر اقامت به اقامت کاری فرد می تواند برای پیوست خانواده ی خود اقدام های لازم را انجام دهد.

اخذ اقامت آلمان

آشنایی با دوره های اوسبیلدونگ مدرسه ای

همانطور که در قسمت های قبلی از اخذ اقامت آلمان در مورد دوره های اوسبیلدونگ گفته شد این دوره های کارآموزی در دو نمونه ارائه می شوند: آوسبیلدونگ مدرسه ای و آوسبیلدونگ دوگانه. در نوع مدرسه ای این دوره های کارآموزی دوره های عملی آن بیشتر از دوره های تئوری است. رشته هایی که برای این دوره های کارآموزی وجود دارند عمدتا رشته های پرستاری، رشته های صنعتی و نیز رشته های مهندسی هستند.

مدرسه هایی که چنین دوره هایی را ارائه می کنند هم می توانند دولتی و هم می توانند خصوصی باشند. تفاوت این دو نوع مدرسه ها با هم در پرداخت هزینه برای مدرسه های خصوصی است. علاوه بر این افرادی که در این دوره ها شرکت می کنند می توانند در هفته 10 ساعت کار کنند. مدارک مورد نیاز برای شرکت در این دوره ها و ثبت نام در مدرسه های ارائه دهنده دوره های اوسبیلدونگ کلیه ی مدارک تحصیلی فرد هستند که به صورت تایید شده باشند و همچنین مدارک زبان مورد نیاز برای این دوره ها. علاوه بر این هرگونه مدرک و گواهینامه ای که در زمینه ی رشته ی مورد نظر داشته باشید می تواند در بالا بردن شانس شما برای پذیرش کمک کننده باشد.

آشنایی با دوره های اوسبیلدونگ دوگانه

در این بخش از اخذ اقامت آلمان به معرفی دوره های اوسبیلدونگ دوگانه در این کشور و مشخصه های آنها می پردازیم. در دوره های دوگانه ی آوسبیلدونگ هم شاهد دوره های تئوری و عملی هستیم. مدت زمان این دوره ها ممکن است بین سه و نیم  تا چهار سال به طول بینجامد. در این دوره ها فرد متقاضی دو الی سه روز در هفته ی خود را به دیدن آموزش های تئوری مشغول می شود که در یک مدرسه ی فنی برگزار می شود.

دوره های عملی هم در کمپانی ها، شرکت ها و … برگزار می شود که فرد می بایست در آنها حضور پیدا کرده و دوره های کارآموزی ورد نظر را طی کند. در طی این دوره های کارآموزی فرد شرکت کننده حقوق هم دریافت می کند. این حقوق کاملا وابسته به رشته ای است که فرد برای گذراندن دوره  ی کارآموزی انتخاب می کند. همچنین مدت زمان دوره ی کارآموزی هم در میزان حقوق نقش دارد. مبلغ دریافتی به عنوان حقوق به صورت سالانه افزایش پیدا خواهد کرد. معمولا انتخاب افراد برای دوره های اوسبیلدونگ نوع دوگانه ی آنها است. چرا که به کمک آنها می توانند خیلی راحت جذب بازار کار شوند.

اخذ اقامت آلمان

شرایط لازم برای شرکت در دوره های اوسبیلدونگ

در این بخش از مطلب اخذ اقامت آلمان نوبت به شرایط مورد نیاز برای شرکت در دوره های اوسبیلدونگ یا کارآموزی می پردازیم. برای این کار فرد مورد نظر در صورتی که تبعه ی کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا نباشد. می بایست از یک کارفرمای آلمانی قرارداد دریافت کرده و پیشنهاد داشته باشد. این کار با ارسال مدارک به این کارفرما انجام گرفته و عملی میشود.

نکته ی مهم در این مورد این است. که برای گذراندن این دوره ها لازم است تا از آژانس فدرال آلمان تاییدیه های لازم دریافت شده باشد. این نهاد به صورت عمومی به ارزیابی شرایط داوطلب و همچنین رشته ها و دوره های موجود می پردازد. و سپس تصمیم نهایی خود را اعلام می کند. مواردی نظیر مدرک تحصیلی فرد، دوره های فنی و حرفه ای گذرانده شده، مدرک و سطح زبان و … در این زمینه مورد بررسی قرار می گیرند.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دوره های کارآموزی کشور آلمان

مدارکی که برای دریافت ویزای موردنیاز به منظور تحصیل در دوره های کارآموزی لازم است عبارت هستند از:

  1. نامه ای که تاییدیه ی پذیرش فرد مورد نظر در دوره های اوسبیلدونگ را نشان دهد
  2. ارائه ی مدارک مربوط برای تمکن مالی
  3. در اختیار داشتن پاسپورت معتبر
  4. تعدادی عکس پرسنلی متقاضی
  5. اسناد بیمه ی درمانی
  6. فیشی که نشان دهنده ی تکمیل پرداخت هزینه های مربوط به ویزای اوسبیلدونگ است

متقاضیان بعد از به اتمام رساندن دوره های کارآموزی میتوانند مدرک خود را گرفته و سپس برای پیدا کردن کار اقدامات لازم را انجام دهند. پس از پیدا کردن کار فرد می تواند ویزای خود را به ویزای کاری تغییر داده و سپس برای اخذ اقامت آلمان کارهای لازم را انجام دهد.همچنین فرد می تواند به کمک مدرک دوره های اوسبیلدونگ برای شرکت در دانشگاه و انجام تحصیلات آکادمیک هم اقدام کند.

حال که به روش های مختلف اخذ اقامت آلمان پرداختیم و انواع ویزاها و برنامه های مهاجرتی در مورد این کشور را شناختیم نوبت به بررسی وضعیت کلی خود کشور آلمان و آشنایی با آن می رسد. با ما در قسمت های بعدی مقاله ی اخذ اقامت آلمان همراه باشید تا این کشور را بیشتر بشناسید.

اخذ اقامت آلمان

آشنایی با جاذبه های کشور آلمان

حال که در مورد اخذ اقامت آلمان اطلاعاتی کاملی به دست آوردیم نوبت به آشنایی با این کشور می رسد. در این بخش قصد داریم تا به جاذبه های این کشور بپردازیم. و شما را با منطقه های دیدنی آن و همچنین مکان های تاریخی که دارد آشنا کنیم. برخی منطقه های تاریخی این کشور به شرح زیر هستند:

نخستین بنای تاریخی که به آن می پردازیم بنای نبرد ملت ها در شهر لایپزیک آلمان است. این بنا را به عنوان یک یادبود برای نبردی که در دوران جنگ های ناپلئون در همین شهر انجام گرفته طراحی کرده و ساخته اند. که در آن چیزی بالغ بر صد هزار سرباز کشته شدند. این بنای یادبود به صورت یک موزه قابل بازدید است.

جاذبه ی تاریخی دیگر این کشور تالار قدیمی است که در شهر بامبرگ و استان باواریا در آلمان واقع شده است. در منطقه ی بامبرگ تعدادی بنای منحصر بفرد با معماری های فوق العاده قرار گرفته اند که در صدر آنها تالار قدیمی آلتس رایتوس بوده که به نام تالار قدیمی شهر هم شناخته می شود. این بنا در میانه ی یک پل بر روی رود قرار گرفته است و نقاشی های دیواری آن از شهرت بالایی برخوردار هستند.

کلیسای آخن که یک کلیسای جامع در کشور آلمان محسوب می شود هم دیگر جاذبه ی تاریخی آن به حساب می آید. این کلیسا در مرز کشور آلمان با دو کشور هلند و بلژیک واقع شده و پر قدمت ترین کلیسا در ناحیه ی شمالی اروپا محسوب می شود. طراحی این کلیسا به سبک گوتیک و کارولینجی است و دارای درب های باشکوه برنزی و نیز کاشی کاری هایی است که از طلا هستد.

در ادامه ی این مطلب از اخذ اقامت آلمان نوبت به جاذبه های دیدنی و گردشگری آن میرسد. با ما همراه باشید.

اخذ اقامت آلمان

آشنایی با جاذبه های دیدنی کشور آلمان

در قسمت پیشین از مطلب اخذ اقامت آلمان  به جاذبه ها و بناهای تاریخی کشور آلمان پرداختیم. علاوه بر جاذبه های تاریخی این کشور جاذبه های گردشگری و تفریحی و دیدنی زیادی دارد که آنها را می توان به شرح زیر به شمار آورد:

یکی از جاذبه های دیدنی که در کشور آلمان وجود دارد کوههای هارز هستند. این رشته کوه یکی از رشته کوه های با ارتفاع بسیار زیاد در این کشور است. که دارای خانه هایی به صورت سنتی بنا شده، رودخانه های آرام، قله های کوه سرشار از برف و منظره های چشم نواز و هیجان انگیز است.

با توجه به این که تعداد توریست های موجود در این منطقه خیلی زیاد نیست. این منطقه تقریبا بکر بوده و رفت و آمد زیادی در آن صورت نمی گیرد. از جمله تفریحات این ناحیه را می توان. رفتن به قله ی کوه Sumit of Brocken، سوار شدن بر قطار بخار این منطقه که بسیار قدیمی هم هست. و نیز گذشتن از میان کوه ها و همچنین دره های فوق العاده ی این منطقه برشمرد.

شهر ادینبورگ هم دیگر مرکز دیدنی این کشور محسوب می شود که با خانه های نیمه چوبی خود مکانی محبوب برای گردشگران محسوب می شود. این شهر تاریخی چندین و چند موزه ی جذاب دارد که از جمله دلیل های محبوبیت آن هستند.

سایر منطقه های دیدنی کشور آلمان

در قسمت قبلی مطلب اخذ اقامت آلمان به تعدادی دیگر از جاذبه های تفریحی، گردشگری و تاریخی این کشور پرداختیم. اما آنقدر جاذبه های دیدنی و مکان های توریستی آلمان زیاد هستند که اگر چند صفحه در مورد آن هم بنویسیم باز هم کم است.

منطقه ی بعدی را می توان جزیره ی سیلت در کشور آلمان به شمار آورد. این جزیره در شمالی ترین ساحل این کشور واقع شده. و حتی بعد مکانی و مسافت زیادی که برای رسیدن به آن باید طی شود. هم از جذابیت آن نکاسته و طرفداران آن را کم نکرده است. ساحل های فوق العاده ی وسیع، تپه های شنی بزرگ و کوچک و فانوس های دریایی جذاب این منطقه همه و همه دلایل جذابیت های آن هستند. معمولا توریست ها یا در هتل و یا در کلبه های جنگلی اقاکت کرده. و از تفریح های محبوب آنها دوچرخه سواری در جزیره است.

پارک ملی ساکسون، قلعه ی شورین، صخره های روگن، شهر کوهستانی بایرن، ساختمان رایشتاگ، قلعه ی هوهنزولرن، کوه تسوگ اشپیتسه آلمان، بازار کریسمس نورنبرگ آلمان، جنگل سیاه آلمان، رودخانه راین،  دروازه براندنبورگ، دروازه هولستن، کلیسای جامع کلن، قلعه نوی شوان اشتاین و بسیاری موارد دیگر از این دست هم دیگر جاذبه های تاریخی و دیدنی کشور آلمان هستند.

در ادامه ی این مطلب از اخذ اقامت آلمان نوبت به بررسی هزینه های زندگی و سفر به کشور آلمان می رسد. با ما همراه باشید.

اخذ اقامت آلمان

هزینه های سفر و زندگی در کشور آلمان

یکی از مهمترین مواردی که در زمینه ی اخذ اقامت آلمان مطرح می شود بحث هزینه ها است. برای فردی که قصد مهاجرت و اخذ اقامت آلمان را دارد بسیار مهم است که در مورد هزینه ها حال می خواهد. هزینه های سفر باشد یا هزینه های زندگی ، اطلاعات لازم را به دست اورده و برآوردهای مورد نیاز را انجام دهد.

اگر بخواهیم یک دید کلی در مورد هزینه های زندگی در کشور آلمان به شما بدهیم اینطور می توانیم بگوییم. که میانگین هزینه ای که به صورت ماهیانه برای زندگی در کشور آلمان می بایست پرداخت کنید بین 70 تا 80 درصد بیشتر است. البته که هزینه ها به شهری که برای اخذ اقامت آلمان در آن اقدام کرده اید. هم به شدت وابسته بوده و می تواند کم و یا زیاد شود.

اما اگر بخواهیم هزینه های زندگی در این کشور را با کشورهای اروپایی مقایسه کنیم. که در رده ی خود کشور آلمان قرار می گیرند اینطور می توانیم بگوییم که هزینه های بسیار مناسب بوده و به هیچ عنوان بالا نیستند. هزینه هایی که برای زندگی در این کشور پس از اخذ اقامت آلمان برای فرد وجود دارد شامل موارد زیر میشوند: هزینه های زندگی از جمله هزینه های اسکان، خرید و یا اجاره ی خانه در این کشور، هزینه های خورد و خوراک، هزینه های رفت و امد، هزینه های تحصیل، هزینه های تفریح مانند رفتن به رستوران، مکان های دیدنی و …،

هزینه های بیمه ی درمانی، هزینه های قبض ها مانند آب، برق، گاز، تلفن همراه، اینترنت و .. سایر مواردی از این دست را در بر میگیرند. به طور کلی هم این هزینه ها به شهر محل زندگی و نیز تعداد افراد خانواده و میزان خرج آنها و سطح زندگی وابسته است.

همچنین هزینه های سفر هم شامل هزینه ی پرواز و تهیه ی بلیط و سپس هزینه ی اسکان و هتل و … می شود. در ادامه ی این مطلب از اخذ اقامت آلمان به بررسی پروازها و ایرلاین ها و نیز هتل و ها و محل اقامت در کشور آلمان می پردازیم.

اخذ اقامت آلمان

آشنایی با ایرلاین های موجود برای پرواز به کشور آلمان از ایران

هزینه ی پرواز یکی از مهمترین مواردی است که در مورد این موضوع مطرح می شود. از ایران می توان به وسیله ی 3 ایرلاین مختلف برای گرفتن پرواز به مقصد کشور آلمان اقدام کرد. که این ایرلاین ها عبارت هستند از: ماهان، لوفتانزا و ایران ایر. با توجه به تعداد درخواست بالای سفر به این کشور بلیط ها و برنامه های پرواز به این کشور بسیار متنوع هستند.

برای سفر به دوسلدورف و مونیخ شما می توانید از ایرلاین ماهان استفاده کنید در حالی که برای رفتن به هامبورگ و فرانکفورت  پروازهای ایران ایر هستند. همچنین لوفتانزا برای سفر به فرانکفورت مناسب است. مدت زمانی که برای سفر به کشور آلمان به وسیله ی پرواز به طول می انجامد چیزی در حدود 5 تا 6 ساعت است. علاوه بر این شما می توانید از ایرلاین های ترکیش هم برای سفر به آلمان استفاده کنید. هرچند که با پرواز ترکیش شما یک توقف را تجربه خواهید کرد.

با توجه به نوع ایرلاین و نیز نوع پروازی که برای سفر خود انتخاب میکنید. هزینه های پرواز می توانند متفاوت باشند و قطعا پروازهای فرست کلاس و یا بیزینسی گران قیمت تر از پروازهای اکونومی یا اقتصادی هستند. و شما می توانید با در نظر گرفتن بودجه ی خود یکی از انواع پروازها را انتخاب کنید.

هتل های کشور آلمان و هزینه های آن

مورد بعدی که در زمینه ی اخذ اقامت آلمان به آن می پردازیم انتخاب محل اقامت در سفر به آلمان است. هتل ها و هاستل ها دو مکان موجود برای اسکان در کشور آلمان هستند. هتلی که انتخاب می کنید با توجه به تعداد ستاره ای که داشته و کیفیت  آن می تواند قیمت های متنوعی داشته باشد. برای این که یک برآورد کلی از هزینه های هتل داشته باشید. خوب است بدانید که هزینه ی یک شب اقامت در هتل 3 ستاره در این کشور از 100 یورو آغاز می شود.

در صورتی که دوست دارید هزینه هایتان مقرون به صرفه تمام شوند بهتر است دور هتل را خط بکشید و از هاستل ها استفاده کنید. هاستل ها معمولا از استاندارهای مناسبی برخوردار بوده و شما می توانید در آنها احساس راحتی کنید. بهتر است پیش از سفر خود هاستل مورد نظر را رزرو کرده تا در هنگام رسیدن به این کشور دچار دردسر نشوید.

هزینه ی هاستل ها با توجه به اینکه بخواهید در اتاق عمومی باشید یا شخصی، این که اتاق حمام و توالت مجزا داشته باشد یا خیر، امکانات هاستل مورد نظر و سایر مواردی از این دست میتوانند متغیر باشند.

اخذ اقامت آلمان

فرهنگ حاکم بر کشور آلمان

یکی از مهمترین مواردی که برای اخذ اقامت آلمان می بایست به آن توجه کرد. و آن را مورد بررسی قرار دهیم فرهنگی است که بر این کشور حاکم است. چرا که شما قرار است در این کشور و با مردم آن زندگی کنید. اگر فرهنگ آنها مورد پذیرش شما نباشد و با روحیات شما همخوانی نداشته باشد. آنگاه ممکن است متحمل اذیت هایی شوید.

معمولا مردم این کشور به شدت قانونمند و منضبط هستند و پایبندی به قانون از جمله مهمترین مشخصه های فرهنگ کشور آلمان محسوب می شود. علاوه بر این برنامه ریزی برای کارها و پایبندی به آن هم دیگر فرهنگ حاکم بر مردم این کشور است. وقت شناسی از مهمترین موارد برای یک آلمانی به شمار می آید و آنها به این موضوع به شدت اهمیت می دهند.

همچنین خانواده هم رکن مهم جامعه محسوب شده و آنها معتقدند آموزش از خانه و خانواده آغاز میشود. صراحت کلام هم مورد بعدی است که به شدت در فرهنگ این کشور به چشم می خورد. در بخش انتهایی اخذ اقامت آلمان به بهترین زمان های سفر به این کشور می پردازیم.

بهترین زمان سفر به آلمان

و در نهایت آخرین موردی که در بحث اخذ اقامت آلمان به آن می پردازیم بهترین زمان سفر به این کشور است. تابستان های آلمان گرم ولی در عین حال مطبوع بوده می باشد.این فصل یکی از بهترین زمان های ممکن برای سفر به این کشور به شمار می آید. در این فصل تعداد توریست ها بالا رفته و علاوه بر شلوغی هزینه ها هم افزایش می یابد.

فصل بهار برای سفر به آلمان فوق العاده است. در کنار هوایی خوب شما می توانید در فستیوال های مختلف که در این فصل برگزار می شوند هم شرکت کنید. بهترین زمان برای سفر به آلمان را می توان ماه می به شمار آورد.

به طور کلی هم تابستان و بهار برای سفر به کشور آلمان اصطلاحا های سیزن به شمار می آید و هزینه های سفر مانند هزینه ی پرواز، هتل و … در آن افزایش پیدا میکنند. اگر به دنبال سفر اقتصادی و ارزان هستید پاییز و زمستان فصل های مناسبی به شمار می آیند.

با صفحه مقالات وب‌سایت شرکت مهاجرتی ویکو همراه باشید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *