آلمان

شرایط اقامت در آلمان: چه راه‌هایی پیش روی شماست؟

شرایط اقامت در آلمان

آلمان یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای مهاجرت است. با این حال شرایط اقامت در آلمان مانند هر کشور دیگری دارای پیچیدگی‌ها و دشواری‌هایی است. از طریق راه‌های مختلف مانند ویزای تحصیلی، کار، ازدواج، سرمایه‌گذاری و … می‌توانید وارد مسیر اخذ اقامت شوید. مهم این است راهی را انتخاب کنید که برای شما بهترین باشد.

شرایط اقامت در آلمان: چه راه‌هایی پیش روی شماست؟

آلمان را می‌توان ازجمله کشورهایی دانست که این روزها از ایرانیان زیادی میزبانی می‌کند. اگر شما نیز به فکر مهاجرت به این کشور افتاده‌اید، ابتدا باید درباره شرایط اقامت در آلمان اطلاعات کافی کسب کنید. مسیر اخذ اقامت، طولانی‌تر از گرفتن ویزای تحصیلی یا جستجوی کار است. درواقع اخذ این ویزاها و ورود به خاک آلمان برای کار یا تحصیل، ابتدای مسیر گرفتن اقامت است. بهتر است پیش از هر چیز با یک کارشناس خبره و آگاه در این زمینه، مانند مشاوران شرکت ویکو، مشورت نمایید. در ادامه مهم‌ترین اطلاعاتی را که باید درباره شرایط اقامت در آلمان بدانید، در اختیارتان خواهیم گذاشت.

انواع روش‌های اقامت در آلمان

شرایط اخذ سکونت دائم در آلمان برای هر کس و با توجه به راهی که انتخاب می‌‌کند متفاوت است. در ادامه هر یک از این روش‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

  1. شرایط اقامت در آلمان از طریق کار

اجازه دهید به‌عنوان اولین روش، اقامت از طریق کار را معرفی کنیم که یکی از روش‌های پرطرفدار محسوب می‌شود. آلمان ازنظر موقعیت‌های کاری، می‌تواند یکی از کشورهای بسیار موفق به‌حساب بیاید که نرخ بیکاری در آن زیر 5 درصد است. با این حساب پیدا کردن شغل در این کشور کار چندان سختی نخواهد بود. البته اگر هدف شما اشتغال در کار مرتبط با تخصصتان باشد، باید با صبوری بیشتری پیش بروید.

اگر می‌خواهید از طریق کار در این کشور اقامت داشته باشید دو راه اصلی پیش روی شماست: اخذ ویزای job offer و اخذ ویزای job seeker. شرایط اقامت در آلمان از طریق ویزای job offer کمی دشوارتر است؛ زیرا باید از خارج آلمان برای دریافت پیشنهاد کاری و عقد قرارداد با کارفرما تلاش کنید؛ اما در مورد دوم، یعنی ویزای job seeker، به شما فرجه‌ای شش‌ماهه داده می‌شود تا وارد آلمان شوید و در طول این مدت کار مناسبی پیدا کنید. بعد از آن می‌توانید با تمدید و تغییر ویزای خود، برای سال‌های بعد نیز در آلمان بمانید.

شرایط اقامت در آلمان

  1. شرایط اقامت در آلمان از طریق تحصیل

روش پرطرفدار دوم، تحصیل در آلمان است. کافی است از یکی از دانشگاه‌های آلمان پذیرش بگیرید و سپس به‌واسطه ویزای تحصیلی وارد این کشور شوید. بعد از پایان دوره تحصیل نیز، دولت آلمان تا 18 ماه به شما فرصت می‌دهد در این کشور بمانید و شغلی مناسب پیدا کنید. با این حساب می‌توانید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل نمایید.

  1. شرایط اقامت در آلمان از طریق سرمایه‌گذاری

یکی از شرایط اقامت گرفتن در آلمان، سرمایه‌گذاری و یا راه‌اندازی یک شرکت است. البته باید بگوییم این روش، یکی از روش‌های دشوار محسوب می‌شود زیرا لازم است پیش از هر چیز طرح توجیهی کسب‌وکار خود را به اتاق بازرگانی آلمان ارائه دهید و تنها در صورت پذیرفته شدن طرح، می‌توانید در این کشور سرمایه‌گذاری کنید. نکته اینجاست که معمولاً آلمان برای بررسی این طرح‌ها سخت‌گیری زیادی به خرج می‌دهد. پیشنهاد می‌دهیم با کارشناسان ویکو در ارتباط باشید و با قدم‌هایی هوشمندانه و آگاهانه به این مسیر وارد شوید.

  1. سایر شرایط اقامت آلمان

شرایط اقامت در آلمان به این چند روش محدود نمی‌شود. یکی دیگر از روش‌ها پناهندگی است که سخت‌ترین و پردردسرترین راه محسوب می‌شود و معمولاً پیشنهاد نمی‌گردد. ازدواج نیز یکی دیگر از روش‌های اخذ اقامت در آلمان محسوب می‌شود. البته دولت آلمان باید مطمئن شود که ازدواج شما با یک شهروند آلمانی سوری نبوده و واقعی است. به همین دلیل سخت‌گیری بسیاری به خرج می‌دهد. همچنین می‌توانید ابتدا از طریق ویزای توریستی وارد آلمان شوید و سپس با پیدا کردن کار ویزای خود را به ویزای کاری تبدیل کنید.

آشنایی نسبی با زبان آلمانی، تمکن مالی، سلامت جسم، عدم سوءپیشینه و … همگی از شرایط اقامت در آلمان هستند که در روش‌های مختلف، مشترک محسوب می‌شوند. بهترین راه مشاوره با یک کارشناس کار بلد، ازجمله کارشناسان ویکو است تا شما را با روشی که بیشترین احتمال موفقیت را دارد، آشنا سازند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *