آلمان

همه‌چیز درباره مهاجرت پزشکان به آلمان

مهاجرت پزشکان به آلمان

کشور آلمان بهترین مقصد برای پزشکان ایرانی محسوب می‌شود زیرا با تائید مدرک پزشکی و شرایط ورود خیلی آسان به دوره‌ی تخصصی مهاجرت پزشکان به آلمان به جایگاهی پرطرفدار تبدیل کرده است. در حال حاضر این کشور به نیروی پزشکی متخصص در نقاط دور افتاده نیازمند است؛ بنابراین فرصت مناسبی برای پزشکان ایرانی ایجاد می‌کند البته در مورد پزشکان سایر کشورها آلمان سختگیری‌های خودش را دارد. همچنین با وجود طیف گسترده‌ای از سایر رشته‌ها متقاضیان با اخذ ویزای کاری مشغول به کار می‌شوند اما در مورد متقاضیان رشته پزشکی در مرحله اول باید مدارک پزشکی خود را با قوانین پزشکی کشور آلمان تکمیل و هماهنگ کنند سپس خواهان ویزای کار شوند. کشور آلمان بعد از انگلستان و آمریکا در رتبه سوم نظام پزشکی جهان قرار دارد طوری که بودجه زیادی را به رشته پزشکی اختصاص داده است.

انواع روش‌های مهاجرت پزشکان به آلمان

پزشکان جهت ورود به کشور آلمان و اخذ اقامت آن از دو روش کاری و تحصیلی استفاده می‌کنند‌؛ بنابراین پزشکانی که دوره عمومی خود را در ایران گذرانده‌اند و می‌خواهند دوره تخصصی در آلمان را بگذرانند از طریق اخذ ویزای تحصیلی وارد کشور آلمان می‌شوند. تحصیلات تخصصی در زمینه پزشکی در دانشگاه‌ها نیاز به پرداخت شهریه نیست مگر در مراکز خصوصی که مقدار هزینه ایی را در بر می‌گیرد. همچنین مدت‌زمان دوره‌های تخصصی پزشکی در آلمان شش سال طول می‌کشد. تدریس به زبان آلمانی است بنابراین داشتن مدرک زبان آلمانی در سطح B2 الزامی است. دانشگاه‌های معتبر علوم پزشکی خوابگاه را در اختیار دانشجویان خود می‌گذارند و دانشجویان هم‌زمان با تحصیل حقوق دریافت می‌کنند. همچنین می‌توانند در رشته تخصص خود مشغول به کار شوند. دانشجویان مشغول به تحصیل در دوره پزشکی عمومی می‌توانند اعضای خانواده را با خود همراه کنند‌. جهت دسترسی به اطلاعات کافی در مورد مهاجرت پزشکان به کشور آلمان می‌توانید به وب‌سایت شرکت ویکو مراجعه کنید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

روش‌های اخذ پذیرش تخصص برای مهاجرت پزشکان به آلمان

مهاجرت پزشکان به آلمان به دو روش انجام می‌شود. در روش اول پزشک نقش مهمان را دارد و برای ادامه تحصیلات خود وارد کشور آلمان می‌شود؛ که روشی پرطرفدار است و دانشجویان تخصص بابت تحصیل حقوقی دریافت نمی‌کنند. همچنین ارائه مدارک زیر برای این دانشجویان الزامی است.

  • ارائه مدارک از گواهی سابقه پزشکی دانشجویان در مراکز پزشکی یا بیمارستان‌ها
  • ارائه مدرک زبان آلمانی در سطح B2
  • ارائه دانشنامه
  • ارائه بورسیه اهدایی یا تمکن مالی جهت اثبات تأمین هزینه‌ها

روش دوم مهاجرت پزشکان به آلمان به وسیله تحصیل همراه با حقوق اقدام به مهاجرت و اخذ ویزا می‌کنند. که این روش مشکلات خاص خود را دارد؛ بنابراین متقاضیان به‌عنوان دستیار پزشک در بیمارستان‌ها مشغول به کار می‌شوند. که به‌غیراز حقوق آمادگی لازم برای آزمون‌های تخصصی خود را پیدا می‌کنند. دانشجویانی که به این روش وارد کشور آلمان می‌شوند. با دریافت حقوق دوساله و پرداخت مالیات می‌توانند اقامت دائم درخواست کنند. متقاضیانی که خواهان اخذ مدرک تخصصی در رشته پزشکی هستند. با گذراندن یک دوره در بیمارستان‌های مورد تائید آلمان می‌توانند آن را دریافت کنند. بیمارستان‌های مورد تائید شامل:

بیمارستان‌های آموزشی و دانشگاهی که با دانشگاه‌های علوم پزشکی ارتباط مستقیمی دارند. طوری که قسمت‌های عملی را در بیمارستان‌ها و درس‌های تخصصی را در مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها سپری می‌کنند.

بیمارستان‌های دانشگاهی که زیرمجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور آلمان هستند.

بیمارستان‌های خصوصی بخش سوم از مرحله گذراندن دوره‌های پزشکی است که دانشجویان آن را به‌صورت عملی انجام می‌دهند. همچنین این بیمارستان‌ها دوره‌های کارآموزی را به متخصصان ارائه می‌دهند. که اداره آن‌ها از طریق کلیساها و شهرداری‌ها انجام می‌گیرند؛ بنابراین پزشکان با اتمام دوره تخصصی خود می‌خواهند به ایران برگردند. باید دوره‌های عملی خود را در بیمارستان‌های دانشگاهی یا مراکز آموزشی دانشگاهی بگذرانند. البته گذراندن دوره‌های تخصصی در مراکز و بیمارستان‌های خصوصی برای بازگشت به ایران فاقد اعتبار است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *