آلمان

انواع ویزای تحصیلی آلمان

ویزای تحصیلی آلمان

در این مقاله در مورد ویزای تحصیلی آلمان، ساعات مجاز کار حین تحصیل و شهریه دانشگاه‌های آلمان صحبت کرده‌ایم. باید توجه داشت که دانستن زبان بومی هر کشور یک مزیت به ما می‌رود و زبان آلمانی هم از این قاعده مستثنا نیست. اگر قصد دارید بعد از اتمام تحصیلات ر این کشور مجوز اقامت دریافت کنید باید به زبان آلمانی آشنایی داشته باشید.

در این مقاله در مورد ویزای تحصیلی آلمان و اقداماتی که باید برای اخذ این ویزا انجام دهید مطالبی بیان‌شده است. تعداد افراد خارجی که آلمان را برای تحصیل در خارج از کشور انتخاب می‌کنند هرسال به‌طور فزاینده‌ای در حال افزایش است. اکثر دانشجویان بین‌المللی به‌احتمال‌زیاد نیاز به دریافت ویزای تحصیلی آلمان در کنسولگری آلمان در کشور خوددارند تا بتوانند برای تحصیل به آلمان بیایند.

دانشجویان زیادی به دلیل موقعیت برتر دانشگاه‌های آلمان مایل به اخذ ویزای تحصیلی از آلمان هستند. بااین‌حال، مانند هر کشور دیگری، آلمان نیز برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه کسی وارد کشور می‌شود، شرایط خاص خود را دارد. علاوه بر این، بسته به اینکه از کجا آمده‌اید، ممکن است برای ورود به آلمان و پیگیری مدارک خود به ویزای دانشجویی نیاز داشته باشید.

اگر دانشجوی بین‌المللی هستید که در یک دانشگاه آلمان ثبت‌نام کرده‌اید (یا مایل به ثبت‌نام) هستید، در این مقاله شما را از طریق شرایط ویزای تحصیلی آلمان و همچنین فرآیند درخواست راهنمایی می‌کنیم.

بسته به کشوری که از آن آمده‌اید، ممکن است از نیاز به ویزا برای تحصیل در آلمان معاف باشید، اما پس از ورود به آلمان همچنان برای تحصیل بیش از 90 روز باید اجازه اقامت دریافت کنید.
اولین کاری که باید انجام دهید این است که بدانید آیا برای تحصیل در این کشور به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی به ویزا تحصیلی آلمان نیاز دارید یا خیر و در صورت نیاز، چه نوع ویزایی را برای در نظر گرفتن طول و ماهیت تحصیل برنامه‌ریزی‌شده خود باید درخواست کنید.

انواع ویزای تحصیلی آلمان

ممکن است ویزای آلمان برای تحصیل برای طیف وسیعی از سطوح و مقاطع تحصیلی برای شما صادر شود. این شامل تحصیل در مقطع کارشناسی، مبادله، تحصیلات تکمیلی یا فوق‌لیسانس می‌شود. این همچنین شامل شرکت در یک دوره پیش‌دانشگاهی یا یک دوره غیردانشگاهی زبان آلمانی می‌شود.

ویزای تحصیلی آلمان

سه نوع ویزای تحصیلی آلمان وجود دارد که می‌توانید درخواست دهید:

ویزای دانشجویی آلمان این ویزای دانشجویی برای دانشجویان بین‌المللی است که دریکی از دانشگاه‌های رسمی آلمان پذیرفته‌شده‌اند و آماده شروع تحصیل در یک برنامه دانشگاهی در آلمان هستند.

ویزای دانشجویی آلمان درصورتی‌که برای درخواست حضوری برای پذیرش دانشگاه نیاز به حضور در آلمان دارید به این ویزا نیاز دارید.

این ویزا به شما اجازه تحصیل در آلمان را نمی‌دهد، فقط برای فرآیند درخواست دانشگاه معتبر است.

ویزای دوره زبان آلمانی. برای تحصیل در دوره زبان آلمانی در آلمان به این نوع ویزا نیاز دارید.

مدارک ویزای تحصیلی آلمان

  • اثبات تمکن مالی “Finanzierungsnachweis”. (یکی از موارد زیر)
  • تائید سپرده 10332 یورویی در یک حساب بانکی مسدود شده در آلمان.
  • تعهدنامه و شواهد سوابق درآمد و دارایی‌های مالی والدین شما.
  • تعهدنامه توسط یک مقیم آلمان “Verpflichtungserklärung”. این نامه توسط مقیم آلمان که هزینه‌های شما در طول تحصیل را پوشش می‌دهد، در اداره ثبت برای اتباع خارجی گرفته‌شده است.
  • گواهی اعطای بورسیه. باید میزان هزینه‌هایی را که پوشش می‌دهد نشان دهد.
  • تضمین بانکی. توسط یک بانک معتبر آلمانی برای شما صادرشده است.
  • مدرک پذیرش دانشگاه برای ویزای تحصیلی آلمان مهم است.

ویزای تحصیلی آلمان

  • تائید پذیرش در مطالعات “Zulassungsbescheid”. صادرشده توسط یک ارائه‌دهنده آموزش عالی معتبر در آلمان که نشان‌دهنده زمان شروع تحصیل و زبان تدریس است.
  • مدرک پذیرش مشروط “Bedingter Zulassungsbescheid” و یک دوره فشرده تائید شده “Intensiv-Sprachkurs”. نامه باید نشان دهد که شما برای شرکت در یک دوره فشرده زبان قبل از گرفتن پذیرش نهایی دانشگاه شرطی و تائید شده‌اید. این دوره باید بیش از 6 ماه طول بکشد و حداقل 18 ساعت درس در هفته داشته باشد.
  • مدرک پذیرش مشروط دانشگاه برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان
  • نامه‌ای از “uni-assist”.
  • تائید پذیرش به‌عنوان متقاضی.
  • ارتباط با دانشگاه در خصوص شرایط پذیرش نهایی.
  • مدرکی مبنی بر پرداخت هزینه برای دوره زبان. همراه با مکان تائید شده در دوره. پرداخت باید حداقل 3 ماه اول را پوشش دهد.
  • تأیید پذیرش در دوره مقدماتی دانشگاه “Studienkolleg”.

انواع مقاطع تحصیلی که می‌توانید از طریق ویزای تحصیلی مشغول آموزش شوید.

  • تحصیلات آکادمیک تمام‌وقت.
  • دوره‌های زبان آلمانی برای تحصیل.
  • کالج آمادگی دولتی “Studienkolleg”. دوره‌ای که باید به‌عنوان یک خارجی که گواهی پایان تحصیلش در آلمان به رسمیت شناخته‌نشده است، بگذرانید. پس از اتمام دوره، در آزمون “Feststellungsprüfung” شرکت خواهید کرد. اگر موفق به قبولی در آزمون شوید، گواهینامه‌ای دریافت خواهید کرد که به‌عنوان مدرک ورود به دانشگاه شناخته می‌شود. با این کار، می‌توانید برای پذیرش دانشگاه در آلمان اقدام کنید.

آیا تحصیل در آلمان در مقایسه با کشورهای دیگر مانند ایالات‌متحده و بریتانیا ارزشش را دارد؟

این سؤالی است که ممکن است برای بسیاری از کسانی که می‌خواهند نسبت به اخذ ویزای تحصیلی آلمان اقدام کنند پیش بیاید. آلمان، بریتانیا و ایالات‌متحده همگی کشورهایی هستند که به یک اندازه توسعه‌یافته‌اند و زیرساخت‌ها و فرصت‌های عالی را برای دانشجویان خارجی فراهم می‌کنند. بدیهی است که کشورهایی مانند ایالات‌متحده آمریکا، کانادا و بریتانیا کشورهای انگلیسی‌زبان هستند درحالی‌که آلمان این‌گونه نیست.

ویزای تحصیلی آلمان

همه‌چیز به این خلاصه می‌شود که شما آماده یادگیری یک‌زبان جدید هستید. حتی اگر اکثر آلمانی‌ها انگلیسی را می‌دانند، ترجیح می‌دهند که شما آلمانی صحبت کنید. اگر قصد دارید در آلمان زندگی و کارکنید، باید سطح مشخصی از زبان آلمانی را بلد باشید.

آیا تحصیل در آلمان رایگان است؟

بله. آلمان یکی از معدود کشورهایی است که از دانشجویان داخلی و خارجی شهریه دریافت نمی‌کند. دانشجویان فقط ملزم به پرداخت هزینه‌های ترم و کمک‌هایی هستند که به‌ندرت بیش از 400 یورو است. متأسفانه، ایالت بادن-وورتمبرگ از پاییز 2017 شروع به دریافت شهریه حدود 1500 یورو از دانشجویان غیر اتحادیه اروپا کرد. سایر ایالت‌های آلمان مانند نورد راین وستفالن نیز در نظر دارند شهریه‌های را برای دانشجویان مصوب کنند. قبل از اقدام به اخذ ویزای تحصیلی آلمان این نکته را مدنظر قرار دهید.

میزان هزینه‌های ترم‌های دانشگاهی

حتی باوجوداینکه اکثر دانشگاه‌های آلمان شهریه دریافت نمی‌کنند، دانشجویان مشمول هزینه‌های دانشجویی هستند که به‌ندرت بیش از 400 یورو است. کمک اجتماعی برای تأمین هزینه بلیت ترم استفاده می‌شود که یک کارت حمل‌ونقل عمومی است که برای اکثر خطوط اتوبوس و قطار در ایالتی که در آن تحصیل خواهید کرد معتبر است.

ویزای تحصیلی آلمان

آیا برنامه‌های کارشناسی در آلمان به‌طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می‌شود یا فقط کارشناسی ارشد است؟

قبل از اقدام برای ویزای تحصیلی آلمان باید بدانید که در آلمان بیش از 100 برنامه لیسانس به زبان انگلیسی در زمینه‌های مختلف دارد. برای واجد شرایط بودن برای تحصیل در مقطع کارشناسی به Abitur نیاز دارید. معمولاً معادل دیپلم دبیرستان به‌اضافه یک یا دو سال تحصیل در دانشگاه معتبر است.

مطمئن شوید که از دانشگاهی که می‌خواهید برای آن درخواست بدهید سؤال کنید که آیا مدرک دبیرستان از کشور شما برابر با Abitur است یا خیر. همچنین می‌توانید از anabin دیدن کنید که حاوی اطلاعاتی در مورد مؤسسات خارجی و مدارک تحصیلی است. لطفاً توجه داشته باشید که این سایت فقط به زبان آلمانی در دسترس است

اخذ پذیرش از دانشگاه آلمان چقدر سخت است؟

پذیرش در دانشگاه‌های آلمان هرساله رقابتی می‌شود. با تصمیم فنلاند و سوئد مبنی بر ایجاد شهریه برای دانشجویان بین‌المللی، این بدان معناست که آلمان یکی از معدود کشورهایی است که هنوز امتیازات بدون شهریه را برای دانشجویان خارجی ارائه می‌کند.

دانشگاه‌های آلمان به‌این‌ترتیب درخواست‌های متعددی را از دانشجویانی از سراسر جهان دریافت می‌کنند که می‌خواهند به این آموزش بدون شهریه دسترسی داشته باشند. دانشگاه‌ها هرساله با روند انتخاب خود سختگیرتر و سختگیرتر می‌شوند زیرا فقط تعداد کمی صندلی در دسترس هستند. بااین‌حال، اگر نمرات عالی دارید، هیچ نگرانی در مورد اخذ ویزای تحصیلی آلمان ندارید.

مهاجرت تحصیلی به آلمان

سیستم آموزشی آلمان چقدر دشوار است؟

مشکل اولیه‌ای که دانش آموزان در آلمان با آن مواجه می‌شوند تلاش برای درک سیستم، الگوی امتحان و آنچه استادان در طول امتحان در یک دانش‌آموز به دنبال آن هستند، است.
سخنرانی‌ها معمولاً مفهومی هستند. مفاهیم موضوعات به شما معرفی خواهد شد.

شما معمولاً اسکریپت ها یا یادداشت‌ها را از اساتید دریافت می‌کنید، اما نمی‌توانید برای قبولی در امتحانات فقط به این اسکریپت ها اعتماد کنید. سؤالاتی که در طول امتحانات پرسیده می‌شوند بیشتر کاربردی هستند. فقط دانستن مفهوم کافی نیست. شما باید موضوعات را به‌اندازه کافی بدانید تا بتوانید مفاهیم را در مسائل زندگی واقعی به کار ببرید.

آیا محدودیت سنی برای درخواست برای برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در آلمان وجود دارد؟

خیر، هیچ محدودیت سنی برای درخواست برای برنامه‌های تحصیلی در آلمان وجود ندارد این یک خبر برای کسانی که می‌خواهند ویزای تحصیلی آلمان درخواست دهند بسیار مهم است.

زمان‌های معمول برای درخواست پذیرش از دانشگاه‌های آلمان و مهلت آن‌ها چیست؟

اکثر دانشگاه‌های آلمان دو دوره درخواست اصلی دارند. یکی در ترم تابستان و دیگری در ترم زمستان است. ترم تابستانی معمولاً در حدود 1 آوریل شروع می‌شود و دانشجویان باید درخواست‌های خود را تا 15 ژانویه ارسال کنند زیرا ممکن است بین دریافت نامه پذیرش شما و پردازش ویزای دانشجویی شما زمان زیادی طول بکشد. ترم زمستانی معمولاً از اول اکتبر شروع می‌شود و دانشجویان معمولاً باید درخواست‌های خود را حداکثر تا 15 جولای ارسال کنند.

ویزای تحصیلی آلمان

آیا امکان کار کردن در صورت داشتن اقامت موقت دانشجویی وجود دارد؟

به‌عنوان یک دانشجوی مقطع لیسانس، فوق‌لیسانس یا مدرک حرفه‌ای، در مورد آنچه مجوز ویزای تحصیلی آلمان به شما اجازه انجام آن را می‌دهد، باید چند نکته را بدانید. اجازه اقامت دانشجویی خود را تمدید کنید. مقامات آلمانی معمولاً در طول دوره تحصیلی به دانشجویان اجازه اقامت می‌دهند.

بااین‌حال، اگر به دلیل طولانی‌تر شدن برنامه تحصیلی، تمدید آن را ضروری می‌دانید، باید قبل از انقضای مجوز خود برای تمدید درخواست دهید. هزینه‌های تمدید معمولاً در مقایسه بازمانی که برای اولین بار درخواست می‌کنید کمتر است.

شما مجاز به کار تمام‌وقت برای 120 روز یا نیمه‌وقت برای 240 روز در طول مدت برنامه خود هستید. بااین‌حال، شما مجاز به امضای قراردادهای بلندمدت نیستید. بعد از فارغ‌التحصیلی اگر قصد اقامت دارید تا 18 ماه می‌توانید اقامت خود را تمدید کنید.

فارغ‌التحصیلان کشورهای اتحادیه اروپا / EEA می‌توانند بدون هیچ‌گونه محدودیت یا مجوزی برای کار در آنجا بمانند. پس از دو سال کار در آلمان، می‌توان برای اقامت دائم اقدام کرد. بدون شک داشتن مهارت در زبان آلمانی هنگام جستجوی کار در آلمان مفید است، اما همیشه ضروری نیست.

آیا می‌توانم در آلمان رایگان تحصیل کنم؟

این به سطح تحصیلی شما، کشور مبدأ و ایالتی که در آن تحصیل می‌کنید بستگی دارد. این نکته مهم برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان است. هزینه‌های تحصیل در همه دانشگاه‌های دولتی در ابتدا در سال 2014 کاهش یافت.

این هزینه‌ها 1500 یورو در هر ترم تعیین‌شده است – بنابراین به 3000 یورو در سال (~3440 دلار آمریکا) می‌رسد. دانشجویانی که مدرک دوم را دریافت می‌کنند، نرخ کاهش‌یافته 650 یورو در هر ترم یا 1300 یورو در سال (1500 دلار آمریکا) را پرداخت خواهند کرد.

این امکان وجود دارد که در سال‌های آتی هزینه‌های تحصیلی غیر اتحادیه اروپا و EEA به سایر ایالت‌ها بازگردانده شود، اما در حال حاضر، شهریه در سطح کارشناسی در سایر دانشگاه‌های دولتی آلمان برای همه دانشجویان، چه در داخل و چه خارج از آلمان، رایگان است. درهرصورت شما باید یک هزینه اداری اسمی در هر ترم بپردازید که معمولاً بیش از 250 یورو (225 دلار آمریکا) نیست.

ویزای تحصیلی آلمان

بااین‌حال، برای دانشجویان کارشناسی ارشد، شهریه هنوز وجود دارد پس اگر می‌خواهید در مقطع کارشناسی ارشد درخواست ویزای تحصیلی آلمان این مورد را مدنظر را قرار بدهید. اگر در کشور دیگری در مقطع لیسانس تحصیل‌کرده‌اید، به‌عنوان دانشجوی غیر متوالی طبقه‌بندی می‌شوید و باید شهریه پرداخت کنید که بین دانشگاه‌ها و دوره‌ها متفاوت است.

دانشگاه‌های آلمان چه مدارکی را ارائه می‌دهند؟

طبق اصلاحات بولونیا، تمام دانشگاه‌های آلمان مدارک معتبر بین‌المللی ارائه می‌دهند. لیسانس یا BSc (لیسانس هنر / لیسانس علوم) معمولاً شش‌ترم (سه سال) طول می‌کشد و این‌ها رایج‌ترین مدارک کارشناسی هستند. برای تحصیلات تکمیلی، کارشناسی ارشد یا کارشناسی ارشد (کارشناسی ارشد هنر / کارشناسی ارشد) دو تا چهار ترم (یک تا دو سال) و دکترا (دکترای فلسفه) چهارتا شش‌ترم (دو تا سه سال) طول خواهد کشید.

آیا باید آلمانی صحبت کنم؟

زبان تحصیل در اکثر دانشگاه‌های آلمان آلمانی است. همه دانش‌آموزانی که برنامه‌های آموزش آلمانی را انجام می‌دهند، باید بتوانند دانش کاملی از زبان را از طریق نتیجه آزمون زبان یا با گذراندن یک دوره مقدماتی نشان دهند. آزمون‌های موردقبول مهارت عبارت‌اند از DSH (آزمون ورودی دانشگاه زبان آلمانی برای متقاضیان بین‌المللی)، TestDaF (تست زبان آلمانی به‌عنوان زبان خارجی)، GDS (دیپلم زبان آلمانی موسسه گوته) و DSD (دیپلم زبان آلمانی کنفرانس دائمی وزیر). آموزش‌وپرورش و امور فرهنگی، سطح دوم).

اگر فقط یک یا دو ترم در آلمان تحصیل می‌کنید، ممکن است نیازی به ارائه این مدرک نداشته باشید. این آزمون‌ها را باید برای اخذ ویزای تحصیلی آلمانی در نظر داشته باشید.

اگر دانش محدودی از زبان آلمانی دارید، می‌توانید یک برنامه انگلیسی‌زبان را در نظر بگیرید. تعداد فزاینده‌ای از برنامه‌های آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه‌های آلمان، به‌ویژه در مقطع کارشناسی ارشد، وجود دارد. اگر انگلیسی‌زبان غیربومی هستید، ممکن است از شما خواسته شود که مدرکی دال بر تسلط خود به زبان انگلیسی همراه با نتیجه تافل یا آیلتس ارائه دهید. اگر مدرسه انتخابی شما به این نیاز داشته باشد، آن‌ها مدرکی مبنی بر تسلط به زبان انگلیسی را به‌عنوان شرط ورود فهرست می‌کنند.

ویزای تحصیلی آلمان

بااین‌حال، حتی اگر در آلمان به زبان انگلیسی تحصیل می‌کنید، توصیه می‌شود که اصول اولیه زبان آلمانی را یاد بگیرید تا بتوانید ارتباط مؤثرتری با ساکنان محلی برقرار کنید.

دانشگاه‌های آلمان

اخذ ویزای تحصیلی آلمان و انتخاب دانشگاه فرآیندِ مهمی است. درمجموع 45 دانشگاه آلمانی در حال حاضر در رتبه‌بندی QS World University Rankings® قرار دارند، به این معنی که شما مجموعه‌ای عالی از دانشگاه‌های پیشرو جهان را برای انتخاب دارید. اگر می‌خواهید در یک شهر دانشجویی مشهور جهان تحصیل کنید، می‌توانید مونیخ یا برلین را در نظر بگیرید که هر دو در فهرست بهترین شهرهای دانشجویی QS در بین 10 شهر برتر جهان برای دانشجویان قرار دارند.

بااین‌حال، مناطق زیادی برای تحصیل به‌غیراز این دو شهر وجود دارد، ازجمله نوردراین-وستفالن (محل شهرهایی مانند دوسلدورف و کلن)، بادن-وورتمبرگ (خانه اشتوتگارت)، باواریا (محل مونیخ)، هسن فرانکفورت آم ماین)، نیدرزاکسن (محل هانوفر)، زاکسن (محل درسدن) و هامبورگ (ایالتی که یک شهر نیز هست).

برای کمک به شما در انتخاب دانشگاه، رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی QS بر اساس موضوع از سال 2018 برای 48 موضوع رتبه‌بندی دارد – به‌سادگی نتایج را بر اساس کشور محدود کنید تا فقط مؤسسات آلمانی را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید از ابزار مقایسه برای محدود کردن انتخاب‌های خود در مورد عواملی مانند تنوع بین‌المللی و تاریخچه رتبه‌بندی استفاده کنید.

آیا بورسیه تحصیلی برای پوشش هزینه‌های زندگی در دسترس است؟

این سؤال خیلی مهم برای دانشجویانی که مایل به اخذ ویزای تحصیلی آلمان هستند بسیار حیاتی است. اگرچه هزینه‌های تحصیل در آلمان در دانشگاه‌های دولتی وجود ندارد، هنوز باید در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید از پس هزینه‌های زندگی در آلمان بربیایید. اگر حامی یا عضوی از خانواده ندارید، فرصت‌های بی‌شماری برای دریافت بورسیه تحصیلی برای پوشش این هزینه‌ها وجود دارد.

بورسیه تحصیلی در آلمان را می‌توان از راه‌های مختلفی دریافت کرد. دولت آلمان از طریق DAAD یا طرح Erasmus+ کمیسیون اروپا، مقداری بودجه به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌کند، اما بسیاری از فرصت‌ها به‌طور مستقل توسط دانشگاه‌های آلمان یا نهادهای مالی خارجی ارائه می‌شوند. گزینه‌های بودجه را در وب‌سایت دانشگاه انتخابی خود مرور کنید تا ببینید آیا آن‌ها بورسیه‌های بین‌المللی ارائه می‌دهند – این بورسیه‌ها اغلب بر اساس شایستگی، موضوع تحصیل و/یا کشور مبدأ اعطا می‌شوند.

کار حین تحصیل و شرایط خاص آن برای دانشجویان اتحادیه اروپا

اگر می‌خواهید کار پاره‌وقت برای تکمیل درآمد خود در حین تحصیل در آلمان پیدا کنید، بسته به اینکه اهل کجا هستید، شرایط مختلفی وجود دارد:

دانشجویان اتحادیه اروپا/منطقه اقتصادی اروپا (EU/EEA)

دانشجویان اتحادیه اروپا/EEA (و همچنین دانشجویان ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ یا سوئیس) از حقوقی مشابه با دانشجویان آلمانی برخوردارند و به بازار کار آلمان دسترسی آزاد دارند. در حین مطالعه می‌توانید تا 20 ساعت در هفته کارکنید.

ویزای تحصیلی آلمان

دانش آموزان خارج از اتحادیه اروپا / EEA

دانشجویان غیر اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا نیز می‌توانند در کنار تحصیل در آلمان به مدت 120 روز کامل یا 240 نیم روز در سال کار کنند. اگر شغلی به‌عنوان دستیار دانشجو یا دستیار پژوهشی در دانشگاه خود انتخاب می‌کنید.

اگر در طول تعطیلات ترم خود یک دوره کارآموزی می‌گذرانید، این‌یک کار عادی محسوب می‌شود، حتی اگر بدون دستمزد باشد. این بدان معناست که هرروز کارآموزی شما از موجودی اعتبار 120 روزه شما کم می‌شود. بااین‌حال، دوره‌های کارآموزی اجباری که برای دوره شما موردنیاز است، جزو محدودیت شما محسوب نمی‌شود.

توجه داشته باشید که دانشجویان غیر اتحادیه اروپا مجاز به کار به‌صورت خوداشتغالی یا آزاد نیستند.

مالیات بر کار دانشجویی

مالیات بر هزینه‌های زندگی تأثیر می‌گذارد شما باید به این مسئله در حین اخذ ویزای تحصیلی آلمان توجه داشته باشید. دانشجویان در آلمان می‌توانند تا 450 یورو (491 دلار آمریکا) در ماه بدون مالیات درآمد کسب کنند. اگر بیشتر از این درآمد داشته باشید، یک شماره مالیات بر درآمد دریافت خواهید کرد و به‌طور خودکار از حقوق خود کسر مالیات خواهید داشت. برخی از کارفرمایان ممکن است علیرغم درآمد کم، مالیات بر درآمد را کسر کنند، اما شما می‌توانید پس از ارسال صورت‌حساب مالیات بر درآمد خود، آن را پس بگیرید.

برای یافتن کار، اگر دانش خوبی از زبان آلمانی داشته باشید و/یا دوره کارآموزی را در طول تحصیل گذرانده باشید، بسیار مفید است. اگر در حال مطالعه زبان یا دوره مقدماتی (Studienkolleg) هستید، شرایط سخت‌گیرانه‌تر است. شما فقط می‌توانید در دوره‌های بدون سخنرانی و فقط با موافقت آژانس کار فدرال و مقامات خارجی کارکنید.

کار در آلمان بعد از تحصیل

نکته‌ی مثبت اخذ ویزای تحصیلی آلمان کار بعد از تحصیل است چون مدارک دانشگاه‌های آلمان بسیار معتبر است در این زمینه مشکلی ندارید. اگر می‌خواهید پس از فارغ‌التحصیلی برای یافتن کار در آلمان بمانید، باید زمانی که هنوز دانشجو هستید برنامه‌ریزی برای این کار را آغاز کنید. داشتن مهارت در زبان آلمانی برای یافتن کار در آلمان بسیار سودمند است، زیرا تعداد مشاغلی که زبان آلمانی جزو شرایط اولیه آن‌ها نباشید بسیار محدود است.

ویزای تحصیلی آلمان

دانشجویان از اتحادیه اروپا / EEA

شهروندان اتحادیه اروپا حق‌دارند بدون نیاز به مجوز کار در آلمان کار کنند. به‌عنوان یک شهروند اتحادیه اروپا، ازنظر دسترسی به بازار کار، شرایط کاری و مزایای اجتماعی و مالیاتی با شما مانند ساکنان آلمان رفتار خواهد شد.

دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا / EEA

دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا که مایل به کار در آلمان پس از فارغ‌التحصیلی هستند، می‌توانند اجازه اقامت خود را تا 18 ماه تمدید کنند تا کار مرتبط با تحصیل خود پیدا کنند. برای درخواست مجوز اقامت تمدیدشده، به موارد زیر نیاز دارید:

  • گذرنامه
  • گواهی مدرک دانشگاهی یا مدرک رسمی از دانشگاه شما که تأیید می‌کند تحصیلات خود را با موفقیت به پایان رسانده‌اید.
  • سندی که نشان می‌دهد بیمه درمانی دارید.
  • اثبات تمکن مالی که در تمامی مدارک اخذ ویزای تحصیلی آلمان نیز مهم است.
  • 18 ماه به‌محض دریافت نتایج امتحان نهایی مهلت شما شروع می‌شود، بنابراین باید در ترم آخر خود به دنبال شغل باشید. در این 18 ماه می‌توانید هرقدر که دوست دارید کارکنید و برای تأمین مخارج خود به هر نوع شغلی بپردازید.

به‌محض اینکه شغلی را پیدا کردید که می‌خواهید بپذیرید، باید برای مجوز اقامت آلمان یا کارت آبی اتحادیه اروپا (مشابه گرین کارت ایالات‌متحده) درخواست دهید. شما می‌توانید تا زمانی که درخواست شما در حال بررسی است در آلمان بمانید.

اگر قصد زندگی و کار دریکی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا رادارید، ممکن است کارت آبی اتحادیه اروپا ارجح باشد. می‌توانید از اداره ثبت مقیم خارجی راهنمایی بخواهید که برای کدام مجوز و چه مدارکی نیاز دارید. اگر تصمیم دارید برای کارت آبی درخواست دهید، باید شغلی به شما پیشنهادشده باشد که حداقل 53000 یورو (57844 دلار آمریکا) در سال یا حداقل 41808 یورو (45629 دلار آمریکا) برای ریاضیدانان، مهندسان، دانشمندان علوم طبیعی دستمزد داشته باشید، تکنسین‌ها یا پزشکان.

اگر می‌خواهید در آلمان بمانید و مقیم دائم شوید، می‌توانید دو سال پس از دریافت مجوز اقامت دائم یا کارت آبی اتحادیه اروپا برای «اجازه اقامت» درخواست دهید.

جستجوی کار در آلمان پس از بازگشت به کشور خود

اگر به کشور خود برگشتید اما می‌خواهید در تاریخ دیگری برای یافتن کار به آلمان سفر کنید، می‌توانید برای ویزای جستجوی کار درخواست دهید. این‌یک ویزای شش‌ماهه است که به شما این حق را می‌دهد که به دنبال شغلی مرتبط با مدرک تحصیلی خود باشید. شما باید بتوانید مدرکی ارائه دهید که نشان دهد می‌توانید در حین جستجوی کار درآمدی دارید که به‌ویژه مهم است زیرا مجاز به کار در این ویزا نیستید. زمانی که موقعیت مناسبی پیدا کردید، می‌توانید برای اجازه اقامت مناسب اقدام کنید.

شما می‌توانید از طریق وب‌سایت شرکت ویکو اطلاعاتی بیشتری در مورد ویزای کشورهای مختلف ازجمله اخذ ویزای تحصیلی آلمان به دست بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *