آلمان

شرایط پذیرش در دانشگاه‌های آلمان، کدام رشته؟ کدام دانشگاه؟

شرایط پذیرش در دانشگاه‌های آلمان

آلمان مقصدی عالی برای دانشجویان محسوب می‌شود، زیرا بهترین دانشگاه‌ها را در دل خود جای‌داده است. شرایط پذیرش در دانشگاه‌های آلمان با توجه به نوع رشته و دانشگاه متفاوت است. ارائه مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی، شرکت در آزمون یا مصاحبه، اخذ بورسیه و … ازجمله مواردی است که باید تحت بررسی قرار گیرند.

شرایط پذیرش در دانشگاه‌های آلمان، کدام رشته؟ کدام دانشگاه؟

آلمان یکی از کشورهایی است که بهترین دانشگاه‌ها را در اروپا و جهان به خود اختصاص داده است. به همین دلیل بسیاری از افراد با فراهم کردن شرایط پذیرش در دانشگاه‌های آلمان، سعی در مهاجرت تحصیلی به این کشور دارند. سطح آموزشی بالا، رایگان بودن هزینه تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌ها، هزینه‌های زندگی مناسب و … ازجمله مواردی هستند که می‌توانند ترغیب‌کننده شما به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور قدرتمند اروپایی باشند. اگر شما نیز این سؤال را در ذهن دارید که “چگونه از دانشگاه‌های آلمان پذیرش بگیریم؟” حتماً تا پایان این مطلب همراه ما بمانید. البته اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی روندی پرپیچ‌وخم دارد که طی کردن آن بدون وجود راهنما بسیار دشوار خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی جزئی‌تر با شرایط پذیرفته شدن در دانشگاه‌های آلمان، با مشاوران ویکو مشورت نمایید.

آشنایی با دانشگاه‌های آلمان

پیش‌ازاین که به بیان شرایط پذیرش در دانشگاه‌های آلمان بپردازیم، خوب است بدانید در این کشور بیشتر از 500 دانشگاه مشغول به فعالیت است. البته این دانشگاه‌ها انواع مختلفی دارند. برخی از آن‌ها دولتی و برخی خصوصی هستند که شرایط پذیرش در دانشگاه‌های دولتی المان با مراکز آموزشی خصوصی متفاوت است. علاوه بر این، یک دسته‌بندی دیگر نیز می‌توان برای دانشگاه‌ها در نظر گرفت که به نوع رشته‌ها و همچنین نوع فعالیت آموزشی بستگی دارد: دانشگاه‌های عمومی، فنی، علمی و کاربردی، هنر و موسیقی، کالج‌های آموزشی و …

شرایط پذیرش در دانشگاه‌های آلمان

برای پذیرش در هر یک از دانشگاه‌های آلمان با توجه به قوانین دانشگاه و رشته موردنظر ممکن است شرایط خاصی پیش روی شما باشد. برای مثال مسئله زبان برای همه متقاضیان یکسان نیست. ممکن است دانشگاه انتخابی شما تنها مدرک زبان آلمانی را بپذیرد و یا ممکن است رشته شما در زبان انگلیسی نیز ارائه شود. البته باید بدانید، معمولاً دانشگاه‌های دولتی آلمان دروس خود را تنها به زبان آلمانی ارائه می‌دهند.

علاوه بر این برای ورود به برخی دانشگاه‌ها، خصوصاً مراکز دولتی لازم است در یک آزمون ورودی یا مصاحبه پذیرفته شوید. پس شرایط پذیرش در دانشگاه‌های آلمان، از مرکزی به مرکز دیگر و رشته‌ای به رشته دیگر متفاوت است.

شرایط پذیرش در دانشگاه‌های آلمان

نکاتی که باید درباره شرایط پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های آلمان بدانید

در ادامه نکاتی مهم درزمینه اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان عنوان خواهند شد:

  • اگر می‌خواهید از خدمات آموزشی رایگان این کشور استفاده کنید باید به سراغ دانشگاه‌های دولتی بروید.
  • اگر می‌خواهید برای ترم زمستانی درخواست پذیرش بدهید باید از 1 ژوئن تا 15 جولای اقدام کنید و در مورد ترم تابستانی این تاریخ به 1 دسامبر تا 15 ژانویه تغییر می‌کند.
  • اخذ بورسیه ازجمله شرایط پذیرش در دانشگاه‌های آلمان نیست اما می‌تواند به شما برای تأمین هزینه‌ها کمک کند. البته با توجه به رایگان بودن تحصیل در دانشگاه دولتی و همچنین امکان 20 ساعت کار در هفته برای دانشجویان، به نظر می‌رسد بدون بورسیه نیز مشکل چندانی نخواهید داشت.
  • برای پیدا کردن رشته موردنظر خود در دانشگاه‌های آلمان می‌توانید به سایت hochschulkompass.de مراجعه کنید و اگر به دنبال رشته‌های بورسیه دار هستید در سایت www.daad.com جستجو نمایید.
  • اگر بیشتر از سه تا 4 سال از اتمام دوره تحصیلی قبلی شما نگذشته باشد، شانس بهتری برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان خواهید داشت.

برای آگاهی دقیق‌تر از شرایط پذیرش دانشگاه‌های آلمان می‌توانید با کارشناسان ما در ویکو در ارتباط باشید.

مدارک موردنیاز برای مهاجرت تحصیلی به آلمان

پس از فراهم نمودن شرایط پذیرش در دانشگاه‌های آلمان، باید برای اخذ ویزای دانشجویی اقدام نمایید. لازم است نسخه کپی برابر اصل تمام مدارک تحصیلی قبلی خود را به همراه ریزنمرات به زبان آلمانی یا انگلیسی، بناتر درخواست سفارت و دانشگاه آماده‌سازید. همچنین انگیزه نامه، مدارک هویتی مانند پاسپورت، گواهی بیمه، رزومه، نامه پذیرش از دانشگاه و … از دیگر مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی به آلمان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *