آلمان

هزینه‌ تحصیل در آلمان در مقاطع مختلف

هزینه‌ تحصیل در آلمان

هزینه‌ تحصیل در آلمان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که ذهن هر دانش‌آموز و یا دانشجویی را به خود مشغول می‌کند. البته توجه به این موضوع با توجه به تغییرات ارز امری بدیهی و قابل درک است. به همین جهت در متن پیش رو با تمرکز بر روی این موضوع مهم، مطالبی را برای شما عزیزان گرد‌آوری کرده‌ایم.

هزینه‌ تحصیل در آلمان در مقاطع مختلف

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مهاجرت و اقامت آلمان، هزینه‌ تحصیل در آلمان می‌باشد. هزینه‌هایی که پس از اخذ پذیرش از موسسه‌ی آموزشی مورد نظر به عنوان شهریه، هزینه‌ی ثبت‌نام، بیمه و … ملزم به پرداخت آن‌ها هستید. تمامی مقاطع تحصیلی که در ادامه به بحث پیرامون آن‌ها خواهیم پرداخت، شامل مؤسسات دولتی و مؤسسات خصوصی هستند. در مؤسسات دولتی، داشتن مدرک زبان آلمانی اجباری است و شرط پذیرش در این مراکز، قبولی در آزمون ورودی می‌باشد. حال آنکه در مؤسسات خصوصی زبان انگلیسی تدریس می‌شود و نیازی به قبولی در این آزمون‌ها نمی‌باشد.

این هزینه‌ها بسته به مقطع تحصیلی، شهر و رشته‌ی مورد نظر شما و همچنین بسیاری از عوامل دیگر، مقادیر متفاوتی است. در مقاطع دانشگاهی، شما می‌توانید با دریافت بورسیه‌های خاصی این هزینه‌ها را پوشش دهید و جای هیچگونه نگرانی نیست. به همین جهت تلاش کرده‌ایم تا شما عزیزان را با کلیات آن آشنا نماییم. هرچند شما عزیزان می‌توانید برای اطلاع از جدیدترین قوانین موجود در زمینه ویزای تحصیلی، ویزای کاری و ویزای اوسبیلدونگ با همکاران ما در گروه ویکو تماس حاصل فرمایید.

هزینه‌ تحصیل در آلمان

هزینه‌ی تحصیل در مدارس:

در مدارس دولتی، همان‌گونه که از نامشان پیداست، تحصیل به صورت رایگان است. در مدارس خصوصی نیز بسته به مقطع تحصیلی و شهری که مدرسه در آن قرار دارد، شهریه‌های متفاوتی از شما دریافت می‌شود. شهریه‌ای که به صورت میانگین در این مدارس خصوصی دریافت می‌گردد، مابین 15,000 تا 25,000 یورو در سال می‌باشد. البته بالاترین مبلغی که در مدارس خصوصی از شما اخذ می‌گردد مربوط به مدارس شبانه‌روزی خواهد بود.

تماس با ویکو

هزینه‌ی تحصیل در کالج‌های آلمان:

بسیاری از دانش‌آموزانی که مدرک زبان آن‌ها مورد تأیید آلمان نیست و یا دانشجویانی که مدرک زبان و یا مدرک تحصیلی آن‌ها مورد تأیید کنسولگری آلمان نمی‌باشد، ملزم به گذراندن دوره‌هایی در کالج‌های این کشور هستند. شرط ورود به کالج‌های دولتی آلمان، قبولی در آزمون ورودی این مؤسسات است و تحصیل در این کالج‌ها رایگان می‌باشد. حال آنکه کالج‌های خصوصی آزمون ورودی ندارند اما سالانه مبلغی بالغ بر 6,000 یورو و حتی بیشتر را از شما خواهند گرفت.

هزینه‌ تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد:

هزینه تحصیل در آلمان در دانشگاه‌های دولتی به صورت تقریباً رایگان است. تنها هزینه‌ای که شما در این مقاطع پرداخت خواهید کرد، هزینه‌ی کارهای دفتری مربوط به ثبت‌نام و همچنین بیمه خواهد بود که در هر ترم مبلغی مابین 200 تا 300 یورو می‌باشد. شهریه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی آلمان بسته به دانشگاه، رشته‌ی تحصیلی و شهر مورد نظر، مقادیر متفاوتی خواهد بود. این دانشگاه‌ها سالیانه از 7,000 تا 24,000 یورو از دانشجویان این مقاطع تحصیلی دریافت می‌نمایند. در برخی رشته‌ها مانند پزشکی، دندانپزشکی، بیولوژی، پرستاری و رشته‌هایی از این قبیل، شهریه‌ها کمی متفاوت‌تر خواهد بود. هزینه‌ تحصیل در آلمان در این رشته‌های خاص از 15,000 یورو آغاز، و در برخی از آن‌ها حتی تا 26,000  یورو نیز خواهد بود.

هزینه تحصیل در آلمان در مقطع دکترا:

از آنجایی که در بسیاری از کشورها این مقطع تحصیلی به منزله‌ی شغل اداری در نظر گرفته می‌شود، تحصیل در این مقطع به صورت رایگان است. زیرا که در این مقطع، شما از دانشگاه و یا سوپروایزر خود به صورت ماهیانه حقوق دریافت می‌کنید. هرچند برخی از رشته‌ها نیز در دانشگاه‌های خصوصی ارائه می‌شوند و شهریه‌ای که از شما دریافت خواهند کرد همانند دوره‌ی کارشناسی و ارشد خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *