آلمان

مجوزهای اقامت آلمان

مجوزهای اقامت آلمان

مهاجرت کاری به آلمان یک ماجراجویی هیجان‌انگیز است. این کشورمکانی پر از افراد مختلف است و فرصت‌ها بی‌پایان هستند. شهرهای زیبا و طبیعت زیبا وجود دارد. حتی یک لحظه هم از رفتن به آنجا پشیمان نخواهید شد. نقطه ضعف این است که باید چند مجوز بگیرید تا زمانی که در آنجا مستقر شوید. آلمان به عنوان مکانی با بوروکراسی زیاد شناخته شده است. در این مقاله به مجوزهای اقامت آلمان می‌پردازیم. مراحلی که برای دریافت مجوزهای اقامت آلمان طی شود را بیان خواهیم کرد.

مجوزهای اقامت آلمان

مهاجرت به آلمان یک ماجراجویی هیجان‌انگیز است. این کشورمکانی پر از افراد مختلف است و فرصت‌ها بی‌پایان هستند. شهرهای زیبا و طبیعت زیبا وجود دارد. حتی یک لحظه هم از رفتن به آنجا پشیمان نخواهید شد. نقطه ضعف این است که باید چند مجور بگیرید تا زمانی که در آنجا مستقر شوید. آلمان به عنوان مکانی با بوروکراسی زیاد شناخته شده است. در این مقاله به مجوزهای اقامت آلمان می‌پردازیم. مراحلی که برای دریافت مجوزهای اقامت آلمان طی شود را بیان خواهیم کرد.

این مقاله مراحل را ساده می‌کند و به شما نشان می‌دهد که چگونه برای خود اجازه اقامت آلمان را دریافت کنید. در هر مرحله از ویزای کاری آلمان می‌توانید به موسسه کاریابی بین‌المللی ویکو مراجعه کنید.

مجوزهای اقامت آلمان چه مواردی هستند؟

اگر تنها هدف شما سفر به آلمان برای مقاصد توریستی است، لازم نیست در مورد مجوزهای اقامت آلمان نگران باشید. ویزای توریستی به شما این امکان را می‌دهد که حدود 90 روز در آلمان بمانید و در این کشور اقامت داشته و همه مکان‌هایی که می‌خواهید را بگردید. اقامت بیش از 90 روز مجاز، هر چند بدون اجازه اقامت امکان‌پذیر نیست.

اقامت آلمان به شما این امکان را می‌دهد که برای مدت طولانی‌تر از 90 روز در آلمان بمانید. در این مدت می‌توانید در کشور تحصیل کنید، کار کنید یا به فعالیت‌های دیگر بپردازید.

اما چگونه می‌توان فهمید که آیا به اجازه اقامت نیاز دارید؟ به جز برای افرادی از کشورهای اتحادیه اروپا، سوئیس، نروژ، ایسلند و لیختن اشتاین، سایر اتباع خارجی برای اقامت بیش از 90 روز در آلمان نیاز به اجازه اقامت دارند.

مجوزهای اقامت آلمان

بسیاری از اتباع خارجی برای ورود به آلمان به مدت 90 روز باید برای اجازه اقامت آلمان از کشورهای خود درخواست دهند یا ویزای شینگن دریافت کنند. با این حال، برای برخی از کشورها، امکان ورود بدون ویزا در طی 90 روز اول و درخواست اجازه اقامت از داخل کشور وجود دارد.

برای تعیین اینکه آیا می‌توانید بدون ویزای شینگن به این کشور بروید بهتر است مقالات دیگر را نیز مطالعه کنید.

اجازه اقامت و مجوزهای اقامت آلمان

بسته به مدت اقامت شما و شرایطی که انجام می‌دهید، انواع مختلفی از مجوزهای اقامت آلمان وجود دارد. به طور کلی، سه مجوز اقامت به شما این امکان را می‌دهد که برای دوره‌های مختلف در آلمان بمانید.

اقامت موقت

همان‌طور که از نامش پیداست، اجازه اقامت موقت یا اجازه اقامت محدود (Aufenthaltserlaubnis) برای اقامت کوتاه‌تر در آلمان است. هنگامی که شما این نوع اجازه اقامت را دریافت می‌کنید، فقط یک سال می‌توانید در آلمان بمانید. با این حال، به شرط عدم تغییر وضعیت شما و رعایت شرایط، امکان تمدید وجود دارد.

اجازه اقامت موقت به اتباع خارجی در صورتی اعطا می‌شود که دلیل خاصی برای اقامت در آلمان داشته باشند. هنگامی که برای این نوع مجوز درخواست می‌کنید، دلیل می‌خواهید بمانید و کارتی که برای شما منتشر می‌شود آن را مشخص می‌کند. پس از آن، نمی‌توانید در فعالیتی شرکت کنید که اجازه اقامت شما را نمی‌دهد. به عنوان مثال، اگر شما برای اقامت موقت برای تحصیل درخواست دهید، در آن قید می‌شود که فقط می‌توانید تحصیل کنید و کار نکنید. راه دیگر نیز صدق می‌کند.

اجازه اقامت موقت اولین نوع اجازه‌ای است که اکثر اتباع خارجی دریافت می‌کنند. این زمینه را برای اقامت دائمی‌تر در آلمان ایجاد می‌کند. یکی از شرایط لازم برای مجوز دائم، داشتن مجوز موقت برای مدت زمان مشخص است. فقط کسانی که موارد استثنایی دارند می‌توانند از این شرط فراتر روند.

مجوز اقامت دائم

دلایل زیادی وجود دارد که یک فرد بخواهد اجازه اقامت آلمان را داشته باشد. در اینجا ما به سه مورد از رایج‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

تماس با ما

استخدام و مجوزهای اقامت

یافتن کار در آلمان شما را واجد شرایط دریافت اجازه اقامت می‌کند. شما می‌توانید در ابتدا جستجوی شغل خود را از کشور خود شروع کنید، یا می‌توانید ویزای جستجوی کار آلمان را دریافت کنید تا بروید و آن را در آلمان جستجو کنید. در هر صورت، پس از دریافت پیشنهاد کار، می‌توانید برای اجازه اقامت اقدام کنید. قبل از دریافت سند مجاز به شروع کار نیستید.

قبل از اجازه کار در آلمان با مجوز اقامت، باید چندین الزام را رعایت کنید. برخی از آن‌ها شامل مهارت آلمانی است و سپس شما و کارفرمایتان باید ثابت کنید که موقعیت شغلی توسط سایر شهروندان آلمانی، شهروندان اتحادیه اروپا یا کارگران دارای اولویت قابل پر کردن نیست. کارگران اولویت‌دار کسانی هستند که مدت طولانی‌تری در آلمان بوده‌اند. علاوه بر این، باید از آژانس کار فدرال یا Bundesagentur fur Arbeit تأییدیه دریافت کنید.

پس از اینکه تأییدیه خود را دریافت کردید و شرایط را برآورده کردید، می‌توانید برای اجازه اقامت اقدام کنید. قرارداد کاری شما مدت زمانی را که مجاز به نگهداری مجوز خود هستید تعیین می‌کند. اگر قرارداد شما فقط دو ساله باشد، مجوز شما نیز دو سال اعتبار خواهد داشت. با این حال تا زمانی که وضعیت شغلی خود را حفظ کنید، می‌توانید آن را هر چند بار که نیاز دارید تمدید کنید.

اهداف مطالعه و مجوزهای اقامت آلمان

اجازه اقامت موقت نیز برای دانشجویانی که در مقطع لیسانس، فارغ‌التحصیل یا حرفه‌ای در آلمان به پایان خواهند رسید، داده می‌شود . آن‌ها معمولاً برای مدت برنامه خود مجوز اقامت دریافت می‌کنند. در طول تحصیل می‌توانند 120 روز تمام وقت یا 240 روز نیمه وقت کار کنند. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند در موقعیت‌های تحصیلی کار شرکت کنند. با این حال، آن‌ها نمی‌توانند قراردادهای بلندمدت ببندند.

پس از اتمام دوره تحصیلی، دانشجویان می‌توانند مجوز موقت خود را به مدت 18 ماه دیگر برای یافتن شغل در آلمان تمدید کنند . مقامات آلمانی این اجازه را می‌دهند زیرا آن‌ها می‌خواهند افراد تحصیل کرده را در داخل کشور حفظ کنند. اگر دانشجویان شغلی پیدا کنند، می‌توانند برای مجوز اقامت کار درخواست دهند .

مجوزهای اقامت آلمان

اهداف ازدواج و مجوزهای اقامت آلمان

ازدواج با یک شهروند آلمانی یا شخصی که دارای مجوز اقامت دائم در آلمان است به شما امکان می‌دهد در این کشور بمانید، اما همچنان به اجازه اقامت نیاز خواهید داشت. هیچ مجوز اقامت مجردی در آلمان از طریق ازدواج وجود ندارد، اما این بدان معناست که شما اجازه اقامت در این کشور را برای اهداف خانوادگی دریافت خواهید کرد. زوج‌های همجنس نیز در آلمان پذیرفته می‌شوند و پس از ازدواج واجد شرایط دریافت مجوز اقامت هستند.

الزامات شامل درک خوب زبان آلمانی در سطح B1 است و مشابه نیازهای سایر مجوزهای اقامت است که در زیر به آن‌ها اشاره خواهد شد. اجازه اقامت موقت خواهد بود، اما پس از چند سال ازدواج (معمولاً دو سال) و مدت زمانی که در آلمان سپری می‌شود (سه سال)، همسر واجد شرایط دریافت اقامت دائم می‌شود.
در این مدت، همسر می‌تواند برای مجوزهایی که برای مقاصد شغلی یا تحصیلی است، درخواست دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *