آلمان

مدارک لازم برای مهاجرت کاری به آلمان 2023

مهاجرت کاری به آلمان

مهاجرت کاری به آلمان به دلیل قدرت اقتصادی این کشور برای افراد جویای کار بسیار مناسب اما این مهاجرت الزاماتی نیز دارد که در این مقاله اطلاعات بسیار مفیدی در مورد نحوه مهاجرت، انواع مالیات بر مشاغل، انواع بیمه برای افراد که قصد مهاجرت کاری به المان را دارند بیان شده است.

مهاجرت کاری به آلمان به دلیل اینکه این کشور به دلیل قدرت اقتصادی این کشور بسیار محبوب است و متقاضیان زیادی دارد. این مطلوبیت به دلیل اقتصاد خوب، سیستم آموزشی و فرصت‌های شغلی آن است. مردم از سراسر جهان می‌خواهند فرصتی برای مهاجرت به آلمان داشته باشند. در این مقاله به اطلاعاتی در مورد نحوه مهاجرت به آلمان و مهاجرت عمومی به آلمان می‌پردازیم.

آلمان یک انتخاب عالی برای مهاجرانی است که به دنبال فرصت شغلی هستند! شما می‌توانید در آلمان زندگی و کارکنید، حتی اگر شهروند اتحادیه اروپا نباشید، مشروط بر اینکه معیارهای واجد شرایط را داشته باشید. برای اینکه بتوانید به طور قانونی اقدام به مهاجرت کاری به آلمان کنید و در آنجا زندگی و کارکنید، باید مراحل زیادی را طی کنید.

شرایط عمومی مهاجرت به آلمان

اگرچه راه‌های زیادی برای مهاجرت به آلمان وجود دارد و هرکدام شرایط خاصی دارند، اما شباهت‌هایی بین این شیوه‌ها وجود دارد. برای واجد شرایط بودن برای مهاجرت به آلمان، باید شرایط زیر را داشته باشید:

ثابت کردن تمکن مالی

هر هدف مهاجرتی از جمله مهاجرت کاری به آلمان باید تمکن مالی متناسب با آن را داشته باشید، متقاضیان باید ثابت کنند که می‌توانند هزینه‌های خود را در آلمان مدیریت کنند و از پس هزینه‌های زندگی بر بیایند. حتی اگر در آلمان مشغول به کار هستید، باید بودجه اولیه برای تأمین هزینه‌های خود را داشته باشید این مساله تا زمانی است که حقوق خود را دریافت کنید.

بیمه درمانی

بدون پوشش بیمه درمانی مناسب نمی‌توانید اقدام به مهاجرت کاری به آلمان کنید. راه پیشنهادی در این زمینه دریافت بیمه درمانی آلمان است زیرا نمی‌توانید مطمئن باشید که آیا مقامات آلمانی بیمه درمانی خارجی را می‌پذیرند یا خیر؟

مهاجرت کاری به آلمان

تسلط زبانی

برای کسانی که قصد مهاجرت کاری به آلمان را دارند تسلط زبانی بسیار حیاتی است. برای اینکه بتوانید در آلمان زندگی کنید، باید آلمانی بدانید. چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان‌ها دارای سه سطح مهارت زبان، A، B و C است. هر یک دارای دو بخش است. مهارت زبان به A1/A2 یا پایه، B1/B2 یا مسلط به زبان و C1/C2 یا مهارت‌های زبانی پیشرفته تقسیم می‌شود. برای مهاجرت به آلمان باید در امتحانات شرکت کرده و تا سطح A1 یا B1 قبول شوید. اگر می‌خواهید اقامت دائم بگیرید، به مهارت بالاتری در سطح C1 یا C2 نیاز دارید.

فراخوان نیروی کار

کشور آلمان فراخوان کمبود کارگر ماهر داده است و این خبر بسیار خوبی برای کسانی که متقاضی مهاجرت کاری به آلمان هستند است. کشور آلمان طور مداوم به دنبال مهندسان، متخصصان فناوری اطلاعات، کارکنان پزشکی و سایر متخصصان واجد شرایط هستند. به‌منظور تشویق چنین افرادی به مهاجرت به آلمان، مقامات مهاجرت خارجی شرایط سخت‌گیرانه برای رفتن به آلمان و کار را کاهش داده‌اند.

بنابراین، یکی از محبوب‌ترین راه‌های مهاجرت به آلمان، یافتن کار در این کشور است. مراحل مهاجرت کاری به آلمان به شرح زیر است:
  • یافتن کاری در آلمان که اتباع خارجی را می‌پذیرد،
  • اقدام برای ویزای کار (استخدام) آلمان
  • مهاجرت کاری به آلمان و دریافت مجوز اقامت
  • علاوه بر این، برای دریافت اجازه اقامت برای کار در آلمان، کارفرما و کارمند باید ثابت کنند که:
  • این موقعیت شغلی را خود آلمانی‌ها یا اتباع اتحادیه اروپا نمی‌توانستند انجام دهند.
  • شرایط کارمند از نظر حقوق و محیط کار مانند سایر کارمندان آلمانی باشد.
  • اینکه کارمند تمام شرایط تحصیلی و تجربه کاری برای موقعیت شغلی را دارد.

نکتة مهم به‌عنوان یک کارمند در آلمان، تا زمانی که اجازه اقامت شما اجازه دهد، فرصت کار خواهید داشت. اگر کارفرمای شما می‌خواهد رابطه کاری شما را حتی پس از نزدیک شدن به انقضای مجوز کار ادامه دهد، می‌توانید برای تمدید یا پس از یک دوره معین درخواست دهید. شما همچنین می‌توانید برای اقامت دائم درخواست دهید.

مهاجرت کاری به آلمان

با این‌حال، اگر شما یک کارگر ساده هستید، مهاجرت به آلمان بر اساس شغل بسیار دشوارتر خواهد بود.

مهاجرت کاری به آلمان برای کارآفرینان

اگر شما یک سرمایه‌گذار هستید که تمایل دارید برای مهاجرت کاری به آلمان اقدام کنید و در این کشور سرمایه‌گذاری کنید باید بدانید که کارآفرینان و سرمایه‌گذارانی که در آلمان فرصت‌های اقتصادی ایجاد می‌کنند، اجازه مهاجرت به آلمان را دارند. بااین‌حال، شما باید سقف سرمایه‌گذاری در آلمان را رعایت کنید این سقف تا زمان نگارش این مقاله، این مبلغ 250000 یورو است. علاوه بر این، باید ویزای خوداشتغالی دریافت کنید که در دسته ویزای کار آلمان قرار می‌گیرد. برای دریافت ویزا باید موارد زیر را اثبات کنید:

  • اینکه وجوه لازم برای سرمایه‌گذاری را دارید،
  • سرمایه‌گذاری شما به نفع اقتصاد آلمان خواهد بود،
  • و مورد آخر اینکه پروژة که شما می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید در کشور آلمان متقاضی دارد یا به‌نوعی سرمایه‌گذاری شما اقتصادی است.

اگر از طریق کارآفرینی قصد مهاجرت کاری به آلمان را دارید و اگر وضعیت خود را به‌عنوان یک کارآفرین در آلمان حفظ کنید، پس از سه سال اجازه تمدید اقامت به‌صورت نامحدود خود را خواهید داشت. تمدید اجازه اقامت نامحدود به این معنی است که هر زمان که بخواهید می‌توانید وارد کشور شوید و از آن خارج شوید.

کارآفرینان از سراسر جهان ایده‌های خود را به بازار پرسود آلمان می‌آورند. بااین‌حال، برای کارآفرینان توصیه می‌شود که با وکلای مهاجرت تجاری که می‌توانند بر برنامه‌های کاربردی و طرح‌های تجاری آنها نظارت داشته باشند، همکاری کنند.

مهاجرت کاری به آلمان

مجوزهای اقامت آلمان

زمانی که یکی از ویزاهای مهاجرت مانند مهاجرت کاری به آلمان را دریافت کردید، اجازه اقامت نیز دریافت خواهید کرد. مجوزهای اقامت می‌تواند موقت و دائمی باشد. اجازه اقامت موقت به اتباع خارجی این امکان را می‌دهد که برای مدت مشخصی در آلمان بمانند و سپس به کشور خود بازگردند.

اجازه اقامت دائم به این معنی است که یک تبعه خارجی می‌تواند تا زمانی که بخواهد در آلمان بماند، می‌تواند هر زمان که بخواهد آلمان را ترک کرده و به کشور بازگردد. بااین‌حال، اجازه اقامت دائم به این معنا نیست که شما شهروند آلمانی هستید این یک فرایند کاملاً جداگانه است. به‌طورکلی آلمان دارای دو اجازه اقامت موقت و یک اجازه اقامت دائم است.

لازم نیست برای اجازه کار درآلمان جدا از اجازه اقامت درخواست دهید. شما هر دو را از طریق یک درخواست در اداره مهاجرت آلمان (Ausländerbehörde) می‌توانید ثبت کنید. اکثر کارگران غیر اتحادیه اروپا نیز باید از سفارت یا کنسولگری آلمان در خارج از کشور ویزا بگیرند.

دسته‌بندی مجوزهای کار در آلمان

دانستن این نوع دسته بندی برای کسانی که قصد مهاجرت کاری به آلمان را دارند بسیار ضروری است. انواع مختلفی از مجوزهای کار آلمان بر اساس شرایط و نوع شغل شما وجود دارد:

مجوز کار عمومی اگر شغلی در آلمان پیدا کرده‌اید که توسط یک تبعه اتحادیه اروپا نمی‌تواند انجام شود، می‌توانید برای این نوع مجوز کار در آلمان درخواست دهید. تا زمانی که برای این کار واجد شرایط هستید، نیازی به داشتن مهارت‌های خاصی ندارید.

مجوز کار برای نیروهای متخصص اگر یک کارگر ماهر باتجربه زیاد هستید، می‌توانید برای این نوع مجوز کار اقدام کنید.

کارت آبی

کارت آبی اتحادیه اروپا برای کسانی که قصد مهاجرت کاری به آلمان را دارند و حقوق آن ها حداقل 56800 یورو در سال یا 44304 یورو در سال باشد می‌توانند برای کارت آبی اتحادیه اروپا درخواست دهند.
مجوز کار برای فریلنسرها .اگر یک فریلنسر یا کارخود اشتغالی دارید و می‌توانید ثابت کنید که مشتریان احتمالی دارید، می‌توانید برای این نوع مجوز درخواست دهید.

مهاجرت کاری به آلمان

کارگران خارجی واجد شرایط مهاجرت کاری به آلمان

هرکسی که در آلمان کار پیدا می‌کند می‌تواند برای مجوز کار آلمان درخواست دهد، اما روند درخواست و الزامات بسته به اینکه از کجا آمده‌اید متفاوت است. بسته به ملیت، سه دسته واجد شرایط وجود دارد:

  1. اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا / سوئیس
  2. ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، اسرائیل، ژاپن یا کره جنوبی
  3. سایر اتباع غیر اتحادیه اروپا
کارگران خارجی از اتحادیه اروپا، سوئیس، لیختن اشتاین، نروژ یا ایسلند

اگر شهروند اتحادیه اروپا، سوئیس، لیختن اشتاین، نروژ یا ایسلند هستید، برای کار در آلمان نیازی به درخواست ویزا یا مجوز ندارید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که اگر قصد دارید بیش از سه ماه در آنجا باشید، اقامت خود را ثبت کنید. برای ثبت نظر خود، باید به اداره محلی ثبت اقامت (Einwohnermeldeamt) یا اداره مهاجرت (Ausländerbehörde) مراجعه کنید.برای این گروه مهاجرت کاری به آلمان بسیار ساده است.

کارگران خارجی از ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، اسرائیل، ژاپن یا کره جنوبی

اگر اهل ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، اسرائیل، ژاپن یا کره جنوبی هستید، می‌توانید به آلمان بروید، کار پیدا کنید و مستقیماً از Ausländerbehörde برای اجازه کار و اقامت درخواست دهید. برای استخدام از سفارت آلمان در کشور خود نیازی به دریافت ویزای ورود ندارید.

سایر اتباع غیر اتحادیه اروپا

اگر از کشور دیگری غیر اتحادیه اروپا هستید (خارج از ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، اسرائیل، ژاپن یا کره جنوبی) پس درخواست مجوز کار ومهاجرت کاری به آلمان کمی پیچیده‌تر است. شما باید:

  • در مرحله‌ای اول کار پیدا کنی
  • از سفارت آلمان برای ویزای مهاجرت کاری به آلمان اقدام کنید.
  • به آلمان سفر کنید و برای اجازه کار و اقامت در Ausländerbehörde درخواست دهید.

نکتة مهم این است که شما با ویزای شینگن نمی‌توانید برای مجوز کار در خواست دهید یا برای مهاجرت کاری اقدام کنید. در این صورت درخواست شما بلافاصله رد خواهد شد. شما باید به اداره مهاجرت ثابت کنید که باهدف اشتغال و نه گردشگری وارد آلمان شده‌اید.

مهاجرت کاری به آلمان

درخواست برای اجازه کار و اقامت آلمان

پس از ورود به آلمان در اداره مهاجرت آلمان (Ausländerbehörde) باید برای یک مجوز کار و اقامت درخواست دهید. همچنین اکثر افراد برای ورود به این کشور نیاز به ویزای سفارت آلمان دارند. روند درخواست به شرح زیر است:

  • برای ویزای کار در سفارت آلمان اقدام کنید.
  • آدرس محل زندگی خود را در اداره ثبت‌نام شهروندان محلی (Bürgeramt) ثبت کنید.
  • تحت پوشش بیمه قرار بگیرید
  • مدارک موردنیاز و فرم‌های مربوطه را تکمیل کنید.
  • درخواست اجازه کار و اقامت را در Ausländerbehörde ارسال کنید.

1. درخواست ویزا از سفارت آلمان

شما می‌توانید برای ویزای کار یا ویزای مهاجرت کاری به آلمان درخواست دهید. نوع ویزای موردنظر شما بستگی به این دارد که آیا پیشنهاد شغلی دارید یا خیر. اگر قبلاً یک پیشنهاد شغلی از یک شرکت در آلمان دارید و می‌خواهید برای دریافت مجوز کار و اقامت وارد کشور شوید، برای ویزای کار درخواست می‌دهید.

اگر می‌خواهید به آلمان بروید و کار پیدا کنید، برای ویزای جستجوی کار درخواست می‌دهید. مدت اعتبار آن شش ماه است و در این مدت باید به دنبال کار بگردید و پیدا کنید. پس از یافتن شغل، می‌توانید درخواست خود را برای اجازه کار و اقامت ارسال کنید.

ویزای استخدام و جویای کار به‌عنوان ویزای بلندمدت شناخته می‌شود. شما به یکی نیاز دارید تا بتوانید به طور قانونی وارد آلمان شوید و به مقامات اطلاع دهید که به‌منظور اقامت و کار در آلمان سفر می‌کنید. قبل از انقضای ویزا، باید درخواست اجازه اقامت را ارسال کنید.

مهاجرت کاری به آلمان

یک قدم مهم در راه مهاجرت کاری به آلمان این است که تقریباً همه باید برای کار یا جستجوی کار در سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور خود برای ویزا درخواست دهند.
اگر شهروند ایالات متحده آمریکا، استرالیا، کانادا، اسرائیل، ژاپن، نیوزیلند، سوئیس یا کره جنوبی باشید، فقط از درخواست ویزا معاف هستید. در این صورت، شما می‌توانید به‌سادگی وارد آلمان شوید، شغلی پیدا کنید و درخواست خود را برای مجوز کار ارسال کنید. شما نمی‌توانید از طریق ویزای توریستی وارد آلمان شوید و درخواست مجوز کار ارسال کنید!

2. ثبت آدرس زندگی در آلمان

پس از یافتن محل اقامت در آلمان و نقل‌مکان، باید به اداره ثبت‌نام مقیم محلی (Bürgeramt) بروید و آدرس خود را ثبت کنید. این فرایند در پروسه مهاجرت کاری به آلمان به شرح زیر است:
با Bürgeramt محلی تماس بگیرید و یک قرار ملاقات بگیرید. اگر مطمئن نیستید که کجاست یا چگونه می‌توانید با آن تماس بگیرید، به‌سادگی “Bürgeramt + نام شهر خود” را به‌صورت آنلاین جستجو کنید.

تکمیل فرم ثبت‌نام می‌توانید فرم را در یک نسخه فیزیکی در Bürgeramt دریافت کنید یا آن را دانلود کنید.

مهاجرت تحصیلی به آلمان

مدارکی که برای ثبت آدرس زندگی در آلمان موردنیاز است:

  1. توافق‌نامه اجاره خانه
  2. تأییدیه صاحبخانه مبنی بر اینکه در آدرس خود نقل‌مکان کرده‌اید.
  3. مدارک را در تاریخ قرار ملاقات خود در Bürgeramt ارسال کنید.

3. دریافت بیمه درمانی

نکته مهم در مهاجرت کاری به آلمان این است که پس از دریافت اجازه اقامت برای کار، می‌توانید در بیمه درمانی قانونی آلمان ثبت‌نام کنید. بااین‌حال، هنگام ارسال درخواست همچنان به‌نوعی بیمه نیاز دارید. ازآنجایی‌که اگر هنوز مجوز اقامت مناسب نداشته باشید، شرکت‌های که مسئول بیمه عمومی هستند احتمالاً شما را پوشش نمی‌دهند، بهترین گزینه شما در این زمان این است که زیرپوشش درمانی از یک شرکت خصوصی بروید. پس از نهایی شدن درخواست شما، واجد شرایط طرح بیمه درمانی قانونی خواهید بود.

4. گرفتن وقت در Ausländerbehörde

پس از ثبت آدرس و دریافت بیمه درمانی، باید از اداره مهاجرت آلمان (Ausländerbehörde) وقت بگیرید. دفاتر Ausländerbehörde مختلف بر اساس منطقه وجود دارد، بنابراین فقط وب‌سایت دفتری را که باید به آن مراجعه کنید پیدا کنید و دستورالعمل‌های رزرو وقت را دنبال کنید.

به‌عنوان‌مثال، اگر در برلین اقامت دارید، می‌توانید یک قرار Ausländerbehörde را در اینجا رزرو کنید.

در راه مهاجرت کاری به آلمان ایمیل نقش مهمی دارد .پس از رزرو وقت، معمولاً یک ایمیل تأیید دریافت خواهید کرد که شامل تاریخ و ساعت قرار، آدرس و همچنین شماره قرار است.
گاهی اوقات ممکن است بتوانید مستقیماً (بدون وقت قبلی) به دفتر بروید، شماره بگیرید و در صف منتظر بمانید، اما اکثر دفاتر مهاجرت آلمان پس از شیوع ویروس کرونا این گزینه را لغو کرده‌اند. به‌احتمال زیاد نیاز به تعیین وقت آنلاین خواهید داشت.

مهاجرت کاری به آلمان

هنگامی که تمام مدارک موردنیاز را جمع‌آوری کردید، می‌توانید درخواست تکمیل شده خود را در تاریخ قرار ملاقات خود در Ausländerbehörde ارسال کنید. مانند تمام مسائل اداری امور مهاجرت کاری به آلمان، ممکن است مجبور باشید مدتی صبر کنید تا با شماره شما تماس گرفته شود. موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید:

لباس مناسب بپوشید، سبک رسمی بهترین نوع پوشش است.

اسناد خود را در یک پوشه یا کلاسور آماده کنید.

همچنین ممکن است مجبور شوید هزینه درخواست را بپردازید، بنابراین مقداری پول نقد یا کارت اعتباری خود را با خود ببرید.

از لحظه ارسال درخواست، چند هفته طول می‌کشد تا پاسخ را دریافت کنید. اگر مدت‌زمان انتظار بیشتر از اعتبار ویزای ورودی شما باشد، مشکلی نیست زیرا طبق قانون شما در حال طی‌کردن مراحل قانونی اخذ ویزای کار هستید.

هنگامی که اجازه اقامت خود را دریافت کردید، می‌توانید کار در آلمان را شروع کنید!

بیمه درمانی

توجه به نوع بیمه درمانی برای متقاضیان مهاجرت کاری به آلمان ضروری است. دو نوع طرح بیمه درمانی آلمان وجود دارد: دولتی و خصوصی. اگر در آلمان شاغل هستید و کمتر از 60750 یورو در سال (5063/ماه) درآمد دارید، طبق قانون موظف هستید تحت یک طرح بیمه سلامت عمومی ثبت‌نام کنید (به همین دلیل به آن بیمه قانونی نیز می گویند). هر ماه، 14.6٪ از حقوق ناخالص شما به سهم بیمه درمانی شما اختصاص می‌یابد. شما نیمی از آن را پرداخت می‌کنید درحالی‌که کارفرمای شما نیمی دیگر را پرداخت می‌کند.

اگر بیش از 60750 یورو در سال درآمد دارید، می‌توانید از بیمه قانونی لغو اشتراک کنید و به‌جای آن یک طرح بیمه درمانی خصوصی دریافت کنید. این گزینه‌ای است که بیشتر توسط کارگران مجرد، جوان، و با درآمد بالا ترجیح داده می‌شود. این به این دلیل است که آن‌ها می‌توانند یک طرح بیمه درمانی خصوصی پیدا کنند که هزینه کمتری نسبت به طرح قانونی برای آنها داشته باشد.

مهاجرت کاری به آلمان

مالیات‌هایی که باید به‌عنوان یک کارگر خارجی در آلمان بپردازید

دانستن مالیات برمشاغل برای افرادی که قصد مهاجرت کاری به آلمان را دارند حیاتی است زیرا باید در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند. پس از دریافت مجوز کار آلمان و شروع کار، باید مالیات‌بردرآمد بپردازید. نرخ مالیات‌بردرآمد در آلمان از 14٪ شروع می‌شود تا حداکثر 45٪، بر اساس میزان درآمد شما. اگر درآمد شما کمتر از 9744 یورو در سال باشد، از پرداخت مالیات‌بردرآمد معاف هستید. در اینجا نرخ مالیات‌بردرآمد بسته به حقوق شما آمده است:

نرخ مالیات‌بردرآمد حقوق
  • تا 9744 یورو در سال 0%
  • بین 9745 تا 57918 یورو در سال 14 تا 42 درصد
  • بین 57919 تا 274612 یورو در سال 42 درصد
  • بیش از 274613 یورو در سال 45%

همچنین انواع دیگری از مالیات وجود دارد که لزوماً بر حقوق شما به‌عنوان یک کارمند تأثیر نمی‌گذارد. مثلاً:
مالیات بر ارزش‌افزوده – مالیات بر ارزش افزود مالیات برای کارهای خوداشتغالی و فریلنسرها است. نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده در آلمان 19 درصد است.

چه کسی مالیات را پرداخت می‌کند؟

دانستن امور مربوط به مالیات تاثیر مستقیمی بر تمامی امور مربوط به مهاجرت کاری به آلمان می گذارد. کارفرمای شما به طور خودکار مالیات‌بردرآمد را هر ماه از حقوق شما کسر می‌کند. شما نیمی از سهم مالیاتی را خودتان پرداخت می‌کنید درحالی‌که کارفرمای شما نیمی دیگر را پوشش می‌دهد. از طرف دیگر، فریلنسرها معمولاً تمام سهمیه‌ها را خودشان پرداخت می‌کنند.

در پایان سال مالیاتی، درصورتی‌که بیش از آنچه باید پرداخت کرده‌اید، این امکان را دارید که برای اظهارنامه مالیاتی در Finanzamt از طریق پورتال ELSTER ثبت‌نام کنید. بااین‌حال، به‌عنوان یک کارمند حقوق‌بگیر، بسیار نادر است که بازپرداخت مالیات خود را دریافت کنید.

در راه مهاجرت کاری به آلمان اگر مجوز کار و اقامت آلمان دارید، می‌توانید اعضای خانواده خود را از طریق با خود به آلمان بیاورید. یکی از اعضای نزدیک خانواده عبارت‌اند از:

  1. همسر یا شریک ثبت شده شما.
  2. فرزندان خردسال شما،
  3. کودکان بالغ که به شما وابسته هستند.
  4. والدین سالخورده شما که به شما وابسته هستند.
  5. هر خواهر و برادری که به شما وابسته هستند.

مهاجرت کاری به آلمان

اگر اعضای خانواده شما دارای تابعیت آمریکایی، استرالیایی، کانادایی، اسرائیلی، ژاپنی، نیوزیلندی، سوئیسی یا کره جنوبی هستندوقصد مهاجرت کاری به آلمان را داشته باشند، پس از آمدن به آلمان می‌توانند برای اجازه اقامت برای الحاق خانواده درخواست دهند.

چنانچه اعضای خانواده شما از کشور دیگری غیر اتحادیه اروپا هستند، باید از سفارت آلمان در کشور خود برای دریافت مجوز اقدام کنند.

لذا اگر اعضای خانواده شما از کشورهای اتحادیه اروپا/منطقه اقتصادی اروپا هستند، اصلاً نیازی به ویزا یا اجازه اقامت ندارند. آن‌ها می‌توانند به سادگی با شما به آلمان نقل‌مکان کنند و اقامت خود را ثبت کنند.

یافتن کار در آلمان

پیداکردن کار زمانی که قصد مهاجرت کاری به آلمان را دارید بدون شک چالش‌برانگیز خواهد بود. بااین‌حال، دولت آلمان فرایند پیداکردن شغل و درخواست برای اتباع کشورهای ثالث را از طریق لیست مشاغل آنلاین و یک آزمون “بررسی سریع” برای اطلاع از واجد شرایط بودن شما برای مجوز کار تسهیل کرده است. دانستن فرصت های کاری در راه مهاجرت کاری به آلمان کلید اساسی مهاجرت است پس اگر می‌خواهید بدانید شانس شما برای یافتن شغل چقدر است و فرصت‌های شغلی را مشاهده می‌کنید، سایت‌های زیر برای شما مفید خواهد بود:

Quick-Check – این یک وب‌سایت از دولت فدرال آلمان است که به شما امکان می‌دهد دریابید که چقدر شانس دارید که به‌عنوان یک متخصص واجد شرایط به آلمان مهاجرت کنید. شما باید در مورد سوابق تحصیلی خود، پیشنهاد شغلی و … پاسخ دهید.

پورتال شغلی آژانس استخدام فدرال (BA) – این بزرگ‌ترین بازار کار در آلمان است و روزانه به‌روز می‌شود. می‌توانید یک پروفایل باز کنید و مهارت‌های خود را در بنویسید و این نمایه به کارفرمایان اجازه می‌دهد با شما نیز تماس بگیرند.

EURES – پورتال شغلی اروپا (EURES) شبکه‌ای از آژانس‌های کاریابی در سراسر اتحادیه اروپا است که فرصت‌های شغلی را ارائه می‌دهد. آژانس کار فدرال آلمان (BA) بخشی از EURES است.

اگر درخواست شما کارفرمای موردنظر شما در آلمان را تحت‌تأثیر قرار دهد، احتمالاً باید در یک مصاحبه شغلی شرکت کنید. در مصاحبة لباس مناسب بپوشید، سروقت حاضر شوید به سؤالات بادقت گوش دهید. باید توانایی‌های شما مطابق در خواست کاری باشد.

مهاجرت کاری به آلمان

در برخی موارد شرکت‌های آلمانی هزینه مصاحبه شما را پرداخت می‌کنند. افرادی که متقاضی مهاجرت کاری به آلمان هستند باید توجه کنند درصورتی‌که نمی‌توانید به‌صورت حضوری در مصاحبه شرکت کنید – مثلاً در کشور خود هستید – باید با شرکت تماس بگیرید و درخواست مصاحبه تلفنی یا مجازی کنید. اگر شرکت به حضور فیزیکی شما نیاز دارد، بپرسید که آیا هزینه‌های سفر و اقامت شما را پوشش می‌دهد یا خیر.

بعد از مصاحبه از طریق ایمیل برای شرکت موردنظر نامه قدرانی برای فرصت ارائه‌شده و اینکه دعوت به مصاحبه شدید ارسال کنید.
برای خواندن اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت کاری به آلمان به وبسایت موسسه کاریابی ویکو مراجعه کنید.

سوالاتی که درباره مهاجرت کاری به آلمان

من تازه وارد آلمان شده ام، از کجا می توانم اطلاعات اولیه و نکات زندگی در آلمان را پیدا کنم؟

هر کشوری ویژگی های خاص خود را دارد. ما می دانیم که وقتی آلمان خانه جدید شما می شود، چگونه است. بسیاری از ما این تجربه را داشته ایم. ما به چهار زبان نکات مهمی در مورد پناهندگی، مسکن، بهداشت، کار و آموزش، و همچنین مراقبت روزانه، مطالعه و بسیاری موارد دیگر ارائه می دهیم. شرکت کاریابی ویکو پاسخ های ارزشمندی را در مورد زندگی در آلمان به چندین زبان ارائه می دهد.

من یک خارجی هستم و می خواهم در آلمان کار کنم. چه گزینه هایی وجود دارد؟

اتباع خارجی از کشورهای خارج از منطقه اقتصادی اروپا تنها در صورتی می توانند در آلمان کار کنند که مجوز اقامت آنها اجازه دهد.

دسترسی اتباع خارجی به بازار کار توسط فرمان استخدامی محدود شده است. اصولاً دسترسی به بازار کار محدود به گروه‌های شغلی خاصی است و معمولاً نیاز به تأیید قبلی اداره کار دارد. با این حال، استثناهای متعددی برای این اصل وجود دارد. دسترسی به بازار کار آلمان نیز در سال های اخیر از طریق اقدامات قانونی مختلف آزاد شده است.

برای افراد غیر ماهر یا کم مهارت، هنوز فرصت های محدودی برای دسترسی به بازار کار وجود دارد. برای خارجی های واجد شرایط، به عنوان مثال، متخصصان آموزش دیده، موانع قانونی برای شروع کار در آلمان بیشتر کاهش یافته است.

به عنوان مثال، از 1 آگوست 2012، دانشگاهیان با مدرک دانشگاهی شناخته شده دسترسی آسان تری به بازار کار از طریق «کارت آبی اتحادیه اروپا» داشتند. علاوه بر مدرک صلاحیت، این فقط به اثبات یک پیشنهاد شغلی خاص با دستمزد ناخالص سالانه حداقل 56400 یورو (2022) نیاز دارد. تایید آژانس کار فدرال لازم نیست.

مهاجرت کاری به آلمان

مقررات مربوط به «کارت آبی اتحادیه اروپا»

برای متخصصان رشته‌های ریاضی، فناوری اطلاعات، علوم طبیعی و فناوری و همچنین پزشکان، مقررات مربوط به «کارت آبی اتحادیه اروپا» نیز در صورتی اعمال می‌شود که درآمد آنها به اندازه کارمندان داخلی قابل مقایسه باشد، حداقل 43992 یورو (2022). اما در این مورد، آژانس کار فدرال باید با استخدام موافقت کند.

مقررات ساده شده برای دسترسی به بازار کار نیز به عنوان مثال برای دانشمندان، افراد واجد شرایط، مدیران اجرایی و متخصصان اعمال می شود.

امکان به رسمیت شناختن صلاحیت های حرفه ای کسب شده در خارج از کشور نیز برای خارجی های واجد شرایط حرفه ای، به عنوان مثال، بهبود یافته است. علاوه بر این، دسترسی به بازار کار آلمان در مشاغل دارای کمبود نیز در اینجا بدون بررسی اولویت قبلی امکان پذیر است، مشروط بر اینکه صلاحیت کارگران ماهر مطابق با صلاحیت حرفه ای آلمانی مطابق قانون شناسایی باشد.

اطلاعات بیشتر در مورد به رسمیت شناختن مدارک حرفه ای کسب شده در خارج از کشور را می توان در وب سایت ویکو پیدا کرد. برای اطلاعات بیشتر درباره آوسبیلدونگ آلمان و ویزای کاری آلمان می توانید به وبسایت کاریابی ویکو مراجعه کنید.

جستجوی کار در آلمان

از اول آگوست 2012، فارغ التحصیلان دانشگاهی که دارای مدرک دانشگاهی آلمانی هستند که در آلمان به رسمیت شناخته شده است یا مدرک دانشگاهی خارجی که با مدرک دانشگاهی آلمان قابل مقایسه است، این فرصت را دارند که برای جستجوی کار وارد آلمان شوند. با ویزای جستجوی کار، اقامت تا شش ماه برای جستجوی کار امکان پذیر است. علاوه بر مدرک دانشگاهی، مدرک معیشت برای مدت زمان برنامه ریزی شده اقامت مورد نیاز است. زمانی که شما به دنبال کار هستید، اشتغال یا خوداشتغالی مجاز نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *