آلمان

هزینه تحصیل در آلمان (مراکز دولتی و خصوصی، مقاطع مختلف)

هزینه تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان با توجه به مقطع تحصیلی مورد نظر و دانشگاه انتخابی متفاوت است. به‌طورکلی تحصیل در آلمان رایگان است اما به این شرط که از خدمات مراکز آموزشی دولتی استفاده کنید، نه خصوصی. در این صورت برای مقاطع مختلف دانشگاهی تنها لازم است هزینه‌ای اندک به‌عنوان هزینه ثبت‌نام پرداخت نمایید. البته باید سایر هزینه‌های جانبی یک زندگی دانشجویی را نیز در نظر بگیرید.

هزینه تحصیل در آلمان (مراکز دولتی و خصوصی، مقاطع مختلف)

بدون شک آلمان را می‌توان یکی از پرطرفدارترین کشورها درزمینه مهاجرت، خصوصاً برای ایرانیان دانست. از این جهت، آگاهی از هزینه تحصیل در آلمان احتمالاً برای افراد زیادی که متقاضی مهاجرت به این کشور هستند، اهمیت زیادی دارد.

آلمان را می‌توان یکی از کشورهایی دانست که درزمینهٔ تحصیل و آموزش‌وپرورش عملکردی عالی دارد. به همین خاطر جوانان بسیاری خواستار تحصیل در مراکز علمی این کشور هستند. در این مطلب قرار است شمارا با هزینه‌های تحصیل در آلمان، در مقاطع مختلف آشنا سازیم. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به این کشور زیبا و پیشرفته را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان همراه ما بمانید.

هزینه تحصیل در آلمان، از مقطع دبستان تا دبیرستان

به‌طورکلی می‌توان گفت هزینه‌ی تحصیل در آلمان، رایگان است، اما به شرطی که از خدمات مدارس دولتی استفاده کنید. تحصیل در این مدارس به زبان آلمانی امکان‌پذیر است و مدارس دوزبانه، جزء مدارس خصوصی محسوب می‌شوند. با این حساب شما برای تحصیل در دوره‌های دبستان و دبیرستان و به زبان آلمانی، مجبور به پرداخت هزینه چندانی نخواهید بود.

هزینه‌های تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی

به‌طورکلی می‌توان گفت هزینه تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی مشمول پرداخت هزینه‌هایی است؛ زیرا شما باید به مراکز آموزش عالی خاصی مراجعه کنید؛ اما اگر می‌خواهید در مقطع کارشناسی و به زبان آلمانی در دانشگاه‌های دولتی این کشور تحصیل کنید، باید بگوییم لازم نیست هزینه زیادی پرداخت کنید. تنها هزینه‌ای مختصر به‌عنوان ثبت‌نام و خدمات دولتی از شما اخذ می‌شود که معمولاً حدود 300 یورو است. اما برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی باید هر ترم مبلغی را با عنوان شهریه پرداخت نمایید که مبلغ حدودی آن 20 هزار یورو است.

هزینه تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا

اگر دوره کارشناسی خود را در دانشگاه‌های آلمان گذرانده باشید و به دنبال آن برای کارشناسی ارشد اقدام کنید، احتمالاً به‌جز مبلغی اندک به‌عنوان هزینه ثبت‌نام، هزینه دیگری از شما گرفته نمی‌شود؛ اما اگر مدرک کارشناسی شما از کشورهای دیگر باشد، باید برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های آلمان، در مقطع کارشناسی ارشد، هزینه‌ای تحت عنوان شهریه پرداخت کنید که مقدار آن با توجه به نوع دانشگاه از حدود 5 هزار تا 30 هزار یورو متغیر است.

مقطع دکتری در این کشور معمولاً در سه ترم ارائه می‌شود و هزینه تحصیل در آلمان، در این مقطع به‌طور معمول رایگان است. البته مانند قسمت‌های قبل لازم است مبلغی را به‌عنوان هزینه ثبت‌نام و موارد جانبی پرداخت نمایید.

هزینه‌های دیگری که باید برای تحصیل در آلمان در نظر بگیرید

لازم است بدانید هزینه تحصیل در کالج‌های آلمان، تنها مبلغی نیست که باید برای محصل شدن در این کشور بپردازید. هرچند با داشتن کارت دانشجویی می‌توانید از بسیاری از خدمات شهری و دولتی آلمان مانند حمل‌ونقل به‌طور رایگان استفاده کنید، اما با این حال باید هزینه‌های جانبی را نیز در نظر داشته باشید.

با توجه به این‌که در چه ایالتی اقامت دارید و سبک زندگی شما چگونه است. هزینه‌های جانبی تحصیل در آلمان نیز متفاوت خواهد بود. به‌طورکلی باید حداقل 500 یورو در ماه، برای هزینه‌هایی مانند اینترنت، لوازم تحصیل، خوراک و پوشاک، تفریح و … در نظر بگیرید. در این بین هزینه‌های مربوط به بیمه نیز به‌صورت جداگانه حساب می‌شوند. البته خبر خوب این است که حین درس خواندن می‌توانید کار پاره‌وقت نیز داشته باشید و از این طریق هزینه تحصیل در آلمان را پرداخت نمایید؛ اما در رابطه با میزان ساعات کاری نیز با محدودیت‌هایی روبرو هستید. می‌توانید دراین‌باره از مشاوران ما در مجموعه ویکو کمک بگیرید تا شمارا با تمام جزئیات تحصیل و زندگی در کشور آلمان آشنا سازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *